Авто България – лето господне 2008-о! Някои въпроси и отговори.

Общи 05 септември 2008 | Auto-Press.net A- A+ 1204 посещения | без коментари

Българският автомобил?
Категория, която я няма. Никакви опити за сериозно производство у нас, държавата е абдикирала от проблема. А подобно производство, както сочи румънския, унгарския, словашкия опит стяга икономиката, създава работни места, привлича разнородни инвестиции.

Автомобилът за българина?
Естествено втора ръка. Ако говорим генерално, това трябва да е малък, не скъп, икономичен, удобен и вместителен за багаж автомобил, по принцип седан. Всъщност автомобилът за българина е и автомобилът за румънеца, турчина, сърбина, словака. За съжаление всичките останали са по-напред от нас и в производствено и във финансово отношение.

Кой купува нови коли у нас?
Хора със среден семеен месечен доход над 2000 лева. Лесно е обяснимо - цените за издръжка на семейната кошница и остатъка е за колата. Естествено новобогаташите, които вече предпочитат качествени нови автомобили.

Нови и втора ръка? - Съотношение 1:10
За пореден път, най-търсената марка в България е Opel. От началото на годината до края на април, в страната ни са били реализирани 2285 автомобила на тази марка, равняващи се на 12.23% от общите за периода. На второ място застава Toyota с 1961 продажби и пазарен дял от 10.49%, а на трето Ford с 1670 коли и дялово участие от 8.94%.
От началото на годината до края на миналия месец, общо 6 фирми имат четирицифрени реализации в България. На четвърта позиция застава Volkswagen (1571 автомобила, 8.41%), петата е за Peugeot (1369 автомобила, 7.33%), а на шесто е Dacia (1072 автомобила, 5.74%).
В групата на тежкотоварните и пътническите превозвачи, най- търсената марка на родния пазар е Iveco с 567 продажби за периода януари - април. На второ място е Mercedes с 415, а на трето Volvo с 283.
Новите автомобили никога не са надминавали повече от 15% от общия внос. Средната възраст на колите е между 17 и 20 години и няма контрол за техническото състояние на колите", коментира Стоян Желев, председател на Съюза на вносителите на автомобили в България. Вносът на употребявани автомобили не може и не трябва да бъде спиран. Трябва обаче да се предприемат мерки в страната ни да влизат само такива автомобили, които отговарят на строги технически и екологични изисквания. Не бива старите лади и москвичи да се подменят с още по-стари трошки от други, макар и по-престижни, марки.
Наблюденията на търговците на употребявани леки автомобили сочат, че близо 80 на сто от колите са внесени от частни лица, а схемата за регистрацията на инвалид вече не е актуална. Появили са се обаче нови хитрини. Най-често използваният подход за поевтиняване на колата е представяне на фиктивен документ за продажба, в който е отбелязана сериозно занижена цена.

Цените на горивата?
Напоследък всички водещи автомобилни компании разработват екологични модификации на своите модели, които имат високоефективни турбомотори с малък обем, намалено въздушно съпротивление, гуми с намалено съпротивление при търкаляне и други енергопестящи нови технологии. Това е бъдещето - все по-екологични и икономични превозни средства. Автомобилните компании работят трескаво по създаването на още по-модерни разработки, коли с алтернативно гориво, които рано или късно ще бъдат основният начин за придвижване.
Нека не забравяме, че петролът не е неизчерпаем източник на енергия и това, че замърсяването е достигнало връхната си точка, не е единствената причина да търсим алтернативи на петрола. За България обаче това е една по-дългосрочна перспектива. Не може да очакваме хората да слязат от 20-годишните си автомобили и да се качат директно на най-модерните разработки на автомобилните компании. Това е дълъг процес, който ще отнеме повече време. В момента определено има спад на продажбите на автомобили, особено осезателно това се чувства при дизеловите модификации.

Какво сочат цифрите?
Maй - Над 27% ръст в автомобилните продажби в България
Търсенето на автобуси и камиони се покачи 90%
Aприл - 29.5% ръст в автомобилните продажби в България. Ръст в продажбите наистина има, но степента на нарастването му спада, след като бяха достигани 35-39% растеж в предишните години.

Държавната политика?
Няма я никаква! За съжаление не само няма никакви рестрикции, но и няма никакъв контрол върху техническото състояние на внасяните автомобили втора ръка. За първите 5 месеца на 2008 г. в България са регистрирани общо 188 430 автомобила, от които 158 500 или 84% - употребявани. Тази статистика е доста плашеща, въпреки че по-голяма част от вноса идва от ЕС.
Още в средата на миналата година в Черна гора влезе в сила правителствено решение, с което се забранява вносът на употребявани автомобили, произведени след 2000 г. С това решение страната въвежда екологично-техническия стандарт Евро 3. Той се прилага и в Македония и Хърватия. В Румъния се прилагат прогресивно растящи такси при регистрацията на автомобилите в зависимост от вредните емисии и за по-старите модели те са практически възпиращи. В началото Европейската комисия се опита да възрази, но после нещата се успокоиха и в резултат на това лавината на автомобилния боклук" отмина северната ни съседка.
Във Франция, Италия, че дори и в Румъния много успешно бяха приложени програми за предаване на скрап на стари автомобили срещу отстъпка в цената при закупуването на нов. Това е мярка, която действително е наложителна, и тя трябва да бъде инициирана от правителството още повече, че е налице сериозен бюджетен излишък, който може да стартира една такава национална програма. У нас обаче нещата се случват по по-различен начин и ако някой случайно предложи такива мерки, то той веднага ще бъде обвинен, че лобира в полза на продажбите на нови автомобили. Никой от управляващите не си позволява дори и за миг да допусне, че обществото ни има нужда от такава промяна и няма лошо, ако покрай това даден отрасъл спечели малко клиенти. Затова у нас не е като във Франция и Италия. Не е дори като в Румъния.

 
Ключови думи:   opel
 

Снимки


 

 
 

Коментари

 

Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!

 
(задължително)
(препоръчително)
или
Влез през Facebook
 

Благодарим Ви, че използвате кирилица за Вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератор на сайта.
 

Като използвате този Уебсайт, Вие се съгласявате с употребата на бисквитки.
За повече информация, моля вижте нашата Политика за бисквитките.
Затвори
Вашата заявка се обработва, моля изчакайте Зарежда се, моля изчакайте