На 22 юли 1894-а преминава първото в света автомобилно състезание. То се провежда по маршрута Париж – Руан под названието Concours de Voitures. Надбягването е организирано по инициатива на главния редактор на парижкия вестник Le Petit Journal Пиер Жифар. Заявки за участие подават собствениците на 102 коли – 38 бензинови, 29 парни, 5 електрически, а също и машини, задвижвани от сгъстен газ, мускулна човешка сила и дори от "свита вода /водата не се свива!/ и силата на земното притегляне /!?/". При тренировките се оказва, че повече от половината заявени автомобили въобще не могат да тръгнат, затова до старт са допуснати едва 21 екипажа – 14 бензинови автомобила и 7 паромобила. В състезанието участва и автомобилът L’Eclaire на фирмата Michelin, оборудван за пръв път в света с пневматични гуми.
Състезателите е трябвало да изминат разстоянието от Париж до Руан - 126 км, за не повече от 12 часа. Първи на финала е паромобилът De Dion-Bouton-Trepardoux, управляван от известния конструктор и състезател граф де Дион. Автомобилът му изминава дистанцията за 5 часа и 40 минути, развивайки средна скорост от 22,41 км/ч.
Странно защо, но журито, чийто членове стигат в Руан с влака, не дават наградата на де Дион, а на две коли Peugeot с двигатели Daimler, пристигнали на финала със закъснение от 5 и 10 минути след графа. Решението било обяснено с това, че скоростта не била важна, а здравината на машината и удобството на возене. Паромобилът De Dion е бил всъщност влекач с ремарке за пътниците и използвал за изминаването на маршрута около тон и половина вода и въглища. С неспортното си и неджентълменско решение съдиите всъщност уцелили десетката - бъдещето принадлежало на двигателя с вътрешно горене, а не на парата.
До финиша успели да се доберат 13 бензинови и два паромобила, вторият от които финиширал последен. Към него се отнасяло и друго странно съдийско решение - заставили пилота му Емил Скот да му закачи камбанки, за да не плаши по пътя конните екипажи.
Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!