Джани Аниели – легенда приживе

Общи 21 август 2008 | Auto-Press.net A- A+ 1955 посещения | без коментари

Европейската зала на автомобилната слава до преди пет години имаше само двама живи членове от общо 11-е й члена - индустриални легенди. И двамата са италианци, родени са в Пиемонт, живели са в Торино и са работили за FIAT. Независимо от тези съвпадения, двамата са изключително различни по натура, жизнен опит и финансова мощ. Става дума за две изключително известни имена - Джани Аниели и Джорджето Джуджаро.

Този път ще ви разкажем за далеч по-"боса" - главата на FIAT Аниели. Другите членове на европейската зала на автомобилната слава са Карл Бенц, Робърт Бош, Еторе Бугати, Андре Ситроен, Готлиб Даймлер, Рудолф Дизел, Енцо Ферари, Алек Исигонис, Уилям Лайънс, Фердинанд Порше и Луи Рено.

Аниели е роден на 12 март 1921 г. в Торино. Дядо му Джовани е един от основателите на фирмата, започнал като секретар на борда на директорите и за кратко време станал собственик на контролния пакет от акции. Дядото е човекът, превърнал дребната фабричка за автомобили от Торино в огромен мултинационален конгломерат. Малкият Джани зaвършва най-добрите училища в Торино и изглеждало, че ще изживее не много труден живот. Но и той не успява да избяга от нещастията, с които съдбата постоянно "наказва" неговата фамилия.

Истинското му име е Джовани, като на дядо му, но името Джани му остава за цял живот още от детството. Младият Аниели иска да следва право, но Втората световна война обърква плановете му. Баща му Едоардо загива в самолетна катастрофа на 43-годишна възраст няколко години преди войната - на 14 юли 1935 г. Джани отива войник, първо в Русия, след това в Африка. След войната наистина завършва висше образование в Рим, но не право.

Едва 21-годишен Джани е вкаран от дядо си в борда на директорите на FIAT и остава в него цели 53 години. Джани Аниели става вице-президент на групата през юли 1946 г., когато Виторио Валета става президент на мястото на стария Аниели. Младият Аниели пък е президент на групировката от април 1966 до юни 1996 г.

На 19 ноември 1953 г. Аниели се оженва за Марела Карачиоло де Кастането и те имат две деца - Едоардо, роден 1954 г. и Маргерита - 1955 г. И двамата никога не са имали работа с групата FIAT. През лятото на 1996 г., когато напуска поста си на президент, Джани обявява за свой наследник на поста сина на по-малкия си брат Умберто - Джовани Алберто. Съдбата, обаче е разпоредила друго. Младият президент умира на 13 декември 1997 г. скоропостижно от рак едва на 33 години. Съдбата обаче не спряла до тук с ударите си - на 15 ноември 2000 г. синът на Джани Аниели - Едоардо се самоубива.

Аниели почти не се е месил в директното ежедневно управление на групировката. Главната му публична роля е била своего рода посланик на FIAT по света. Независимо, обаче, че е стоял настрана от ежедневната рутинна работа, Аниели е бил начело на всяко стратегическо за фирмата решение. Една от най-големите му стъпки е подписването на стратегическата сделка с руския производител АвтоВАЗ в Толиати. Сделката от 1966 г. стана един от най-големите технологични трансфери на миналия век. Русия получи напълно готов завод за автомобили от FIAT с капацитет за производство на 660 000 автомобила годишно, както и мрежа от доставчици на необходимите за производството възли и агрегати - от метала до гумите. В същото време сделката беше и майсторски изпипана в дипломатическо отношение, защото този огромен трансфер на технологии стана в разгара на Студената война.

Аниели е в основата на решението за закупуването на Lancia през 1968 г. След година в директен преговор с Енцо Ферари успява да купи и 50% от капитала на прочутото Ferrari, което днес е 100% собственост на фирмата от Торино. Джани показва и много сериозни нерви, когато издържа цели 6 години "обсада" от страна на Енцо, многократно тръскащ проектодоговор за тотална продажба на фирмата си на Ford.

През почти 60-е си години в автомобилната индустрия Джани Аниели е имал срещи и е познавал най-известните личности на века, включително е бил приятел и на първата дама на САЩ Жаклин Кенеди. Сред най-уважаваните от него на първо място е бил Хенри Форд Втори и двамата фамилни патриарси се виждали доста често. Но в бизнеса двете империи никога не вървели заедно.

Ford прави през 1984 г. предложение за "женитба" на Ford Europe и FIAT Auto. По това време сделката би създала най-големият европейски автомобилен производител с пазарен дял от 25%. Преговорите се провалят след цяла година, когато нито FIAT, нито Ford не отстъпват по въпроса, кой ще държи 51% от акциите на новото предприятие. През 1986 г. FIAT купува стария си "враг" Alfa Romeo, въпреки че години наред Аниели твърди, че Alfa не го интересува. Но когато от Ford обявяват намерението си да купят дял от нея, FIAT направо скача отгоре й в типичен стил на италински ревнивец. Аниели в никакъв случай не блаженства и според собствените му думи империята просто "анексира болен роднина".

През лятото на 1987 г. Toyota предлага пълно изкупуване на FIAT и Аниели е човекът, казал твърдо и категорично "не". На 2 ноември 1990 г., след повече година от срещи и разговори с Crysler Group, също се проваля сделката за пълно сливане на двете групировки.

Ford се връща с ново предложение през лятото на 1999 г., но през март 2000 г. FIAT подписва стратегически алианс с General Motors, а по повод на подписването му Джани споделя, че когато е бил юноша и някой би му казал, че ще стане партньор на фирмата №1 в света, никога не би повярвал. Аниели води умело преговорите, като държи силен коз в ръцете си - предложение от Daimler-Chrysler за пълно закупуване на FIAT.

Истината е че Джани Аниели никога не е искал FIAT да е собственост на някой друг, освен на фамилията Аниели. Целта на живота му е групата да оцелее и в новия век, като продължи да прави автомобили. В резултат на сделката с General Motors FIAT е вторият по важност акционер в GM след един инвестиционен фонд. Това направи самият Аниели най-важният индивидуален собственик на акции в американския автогигант.

И накрая още една важна и то не автомобилна подробност за човека-легенда на италианското автомобилостроене. Аниели е двигателят зад инициативния комитет за провеждане на зимните олимпийски игри в Торино през 2006 г. И както винаги дотогава човекът-жива легенда печели. Аниели си отива през 2003-а година, изпратен в последния си път от цяло Торино и Италия.

 
Ключови думи:   fiat, quot
 

Снимки


 

 
 

Коментари

 

Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!

 
(задължително)
(препоръчително)
или
Влез през Facebook
 

Благодарим Ви, че използвате кирилица за Вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератор на сайта.
 

Като използвате този Уебсайт, Вие се съгласявате с употребата на бисквитки.
За повече информация, моля вижте нашата Политика за бисквитките.
Затвори
Вашата заявка се обработва, моля изчакайте Зарежда се, моля изчакайте