Никола Ромео - кръстникът на Аlfa Romeo

Общи 28 октомври 2008 | Auto-Press.net A- A+ 1846 посещения | без коментари

Втората част от името на една от най-известните италиански марки Аlfa Romeo е всъщност фамилията на един от основателите на прочутата фирма, който днес е част от гиганта FIAT. Никола Ромео е роден на 18 април 1876 г. в Сан Антимо край Неапол в бедно семейство. Независимо от финансовите затруднения на родителите му той успява да следва и завърши строително инженерство и електротехнически науки в университетите на Неапол и Лиеж, Белгия.

Известно време Никола живее във Франция и Германия, а малко след това работи за английски и американски компании в сектора на железниците. През 1906 г. успява да основе собствена компания - Ing. Nicola Romeo & C. базирана в Милано. Компанията му се занимава с внос и доставка от САЩ на разглобени машини за използване в строителството. Сред клиентите си и конкуренцията той става бързо известен с прозвището "сирената" заради способността му да омайва и печели потенциални купувачи.

По време на Първата световна война Ромео успява да разшири компанията си и да влезе в нови съдружия, едно от които е с известния за времето си банкер Анжело Полиани. По това време купува и Alfa, която по това време била в ликвидационна процедура, а автомобилното производство било преустроено в производство на военна продукция. Игрите на борсата и покупката на компанията правят Никола богат и той успява да изкупи дяловете на останалите собственици през 1918 г. Тогава Ромео променя името на фирмата в Societa anonima italiana Nicola Romeo & C. Заедно с това отново конвертира продукцията на фирмата, като насочва производствените й мощности към земеделския и железопътен сектор. Само година по-късно компанията навлиза в сектора в който е най-позната и днес - производството на автомобили.

По ирония на съдбата точно тогава компанията започва да изпитва финансови затруднения, които стават още по-тежки, когато фалира финансиращата я банка. това става в края на 1921 г. и правителството се принуждава да вземе контрола върху Alfa Romeo чрез новосъздадената Национална кредитна банка. Тази стъпка отбелязва финала на мощта на Никола Ромео, но той все пак остава управляващ директор.

Ромео има доста врагове в управата на банка, които смятат, че не е точният човек за управление на автомобилна компания от такъв ранг. През 1928 г. го "помолват" да подаде оставка, като в замяна му опрощават личните дългове към банката. Това прави края на кариерата му по-малко горчив, а година по-късно правителството го прави сенатор на Кралството.

След напускането си Никола основава компания за производство на авиационни двигатели, но няма предишния си успех. Последният му опит да се върне в бизнеса е в полето на първата му любов - влаковете и той купува няколко малки железопътни оператора в Южна Италия. Никола Ромео умира на възраст 62 години, огорчен най-вече от насилственото му откъсване от любимата рожба на живота му - Alfa Romeo.

Десетилетията съществувание на известната италианска фирма дават на автомобилната история няколко забележителни страници. Любопитни истории на дизайнери, автомобили, двигатели и състезания, част от които стават истински жалони в развитието на автомобила и съпътстващите го дейности.

Anonima Lombarda Fabrica Automobili /Alfa/ е основана на 24 юни 1910 г. в Милано и години наред автомобилите й са правени само с мисълта за състезания, а на купувачите са продавани абсолютно идентични на състезателните автомобили. И днес, както тогава автомобилите на известната марка са изключителни на външен вид и "пълни" със собствен "алфистки" характер.

Новата компания, макар и изостанала съответно с 11 и 3 години от основните си конкуренти FIAT и Lancia, стартира с победител - Alfa 24 HP. Колата струва "само" 12 000 лири, което прави 70 милиона днешни италиански лири. Колата още в първия си старт води в Тарга Флорио, но отпада малко преди края заради елементарен инцидент, защото пилота е заслепен от пръснала в очите му кал.

Следват редица победи, но идва и Първата световна война, а с нея и трудностите. През 1915 г., на 2 декември компанията е купена от Никола Ромео, който преустройва заводът в Портело с 2500 работника за производство на компресори, амуниции и двигатели за самолети. През 1920 г. на пазара е Торпедо 20-30 НР, първата кола носеща новата марка Alfa Romeo.

22-годишният тогава Енцо Ферари печели второ място зад волана на една от тези коли в Тарга Флорио. През 1923 г. моделът RL бележи феноменален успех като печели първо, второ и четвърто място отново в Тарга Флорио. Започва интересен период на новости и спортни победи. Двигателите на Alfa са над всички, същото важи и за пилотите на фирмата Антонио Аскари, Гастоне Пери, Джузепе Кампари, Енцо Ферари, Тацио Нуволари и Ахиле Варци. Опитът натрупан със спортните модели бързо намира място в серийните коли. Компанията прави 6-цилиндровата 6С с ходов обем литър и половина през 1927 и само за година са продадени 356 автомобила от 492 произведени. Фирмата прави годишно 1000 автомобила в края на 20-е години на миналия век при общо производство на автомобили в Италия от 15 000 бройки.

Независимо от кризата на 30-е години Alfa Romeo печели повече победи отколкото имат всички останали производители взети заедно. Моделът 8С2900В Lungo печели първите три места в Миле Милиа. Фирмата по това време е управлявана от италианския държавен институт за индустриална реконструкция IRI, който насочва част от дейността й към индустриални автомобили и аеродвигатели. През 1931 г. е направен първият камион Bussing 50, през 1935 г. моделът T85G печели състезанието за газови камиони Рим-Брюксел-Париж. По време на Етиопската война фирмата предава на армията 2000 камиона. Пътническата версия 110А става основен градски автобус в градовете Рим, Милано и Генуа.

По време на Втората световна война се правят най-вече авиодвигатели, а през 1942 г. самолети с по три двигателя Алфа 128 прелитат 20 000 километра до Токио и обратно. Автомобилното производство е възстановено през 1946 г., когато се възстановява направата на довоенния модел 6С2500. Новите модели Freccia d,oro и Villa d,Este привличат отново вниманието на купувачите, сред които са звездите на киното Тайрън Пауър и Рита Хейуърт, принца на Монако Рение и крал Фарук от Египет.

През 1951 г. Фанжо печели световната титла във Формула 1 с модела 159, който има мощност от 425 к.с. и достига максимална скорост над 300 км/ч. Успехът дава нов тласък на фирмата идват серийните модели Джулиета Спринт и Спидер, Алфасюд, Джулиа, Алфета, 33, 75, 164, GTV, 155, 145, 146, 156 /автомобил на годината за 1998 г./, 166 и 147 /отново автомобил на годината.

 
Ключови думи:   alfa, amp, fiat, ing, lfa romeo, nicola romeo, quot
 

Снимки


 

 
 

Коментари

 

Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!

 
(задължително)
(препоръчително)
или
Влез през Facebook
 

Благодарим Ви, че използвате кирилица за Вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератор на сайта.
 

Като използвате този Уебсайт, Вие се съгласявате с употребата на бисквитки.
За повече информация, моля вижте нашата Политика за бисквитките.
Затвори
Вашата заявка се обработва, моля изчакайте Зарежда се, моля изчакайте