Днес се отбелязва 40-а годишнина от пускането на първия автомобил на Mazda с роторен двигател. До края на април тази година японската фирма е произвела над
1 970 000 автомобила с революционния двигател на инж. Феликс Ванкел.
Става дума за моделът Mazda Cosmo от 1967 г. Двигателят е с два ротора, автомобилът влиза в производство през 1967 г. и остава на конвейера до 1972 г. ,като се прави на ръка по един автомобил дневно.
През 1968-а Mazda открива състезателната кариера на роторните си автомобили, като избира най-тежкото автомобилно състезание в Европа за да ги тества и представи на обществеността - 84-часовият маратон на Нюрбургринг, Германия. Там сред 58-е стартирали автомобила има и два, почти серийни автомобила Mazda Cosmo с ограничена до 130 к.с. мощност за да се повиши тяхната издръжливост. По верме на състезанието колите вървят непрекъснато на четвърта и пета позиция, но в 82-я час напускат състезанието не заради повреда в двигателя, а заради идентично скъсване на полуоски.
Mazda Cosmo е последван от редица други превозни средства задвижвани по роторна технология, включително автобус и пикап. собствениците на подобни автомобили отбелязват плавността на тяхната работа, като едно от най-забележителните качества.
Mazda постепенно изоставя роторния двигател в повечето от направените разработки, но продължава упорито да го налага в спортните си автомобили носещи обозначението RX. Компанията обикновенно използва двуроторна комбинация, но има и добри постижения с трироторна, например при модела от 1991 година Eunos Cosmo, който освен това има и пълнене с два компресора.
През 2003-а, Mazda пуска двигателят RENESIS с най-новия си и засега последен роторен модел RX-8. При RENESIS смукателните и изпускателни отвърстия са преместени от периферията на роторния блок във страниците, което позволява по-големи по площ отвори за тях и по-добро движение на потоците. RENESIS развива максимална мощност от 250 к.с. при ходов обем 1,3 литра, има повишена икономичност, дълговечност и е с много по-добри екопоказатели от всеки друг роторен двигател досега в историята.
Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!