Защо са ми огледала? +видео

Main April 28, 2011 | Auto-Press.net A- A+ 3120 views | no comments


На 28 април 1916-а се ражда Феручо Ламборгини (1916 – 1993 гг.). Той остава в историята на автомобилизма с прочутата фраза - "Защо са ми огледала, аз гледам само кой е пред мен за да го задмина!" след като го попитали защо колите му нямат този привичен аксесоар. В умовете на феновете името Ламборгини е неразривно свързано с прекрасните и яростно бързи коли, въпреки че марката започва с много по-бавните трактори.

Истинското име на Ламборгини е Феручо Елио Артуро. Той е роден в семейство на лозаро-винари в Ренацо ди Ченто, провинция Ферара, област Емилия Романа. Точно преди Втората световна война той се обучава като механик, усъвършенства уменията си в армията и по-късно в плен при англичаните.

След войната отваря малък гараж в Пиеве ди Ченто, където му попада Fiat 500 Topolino. Без да мисли много преработва мотора му от долноклапанен на горно и стартира в първото след войната състезание Миле Милиа 1948 година. Първата му среща с автоспорта приключва на 1100-я километър, когато клапаните се срещат с буталата на фичето.

Първия си трактор Ламборгини прави с 6-цилиндров мотор от армейски камион Morris, с кутия на General Motors и диференциал от Ford. Тракторът не се троши и в 1948-а гаражът става Lamborghini Trattori S.p.A. Първият сериен модел е наречена на модния тогава латино танц Кариока и в средата на 50-е години на миналия век заводът прави по 1000 трактора годишно.

Ламборгини става милионер, купува си скъпи коли - Mercedes-Benz 300SL, Jaguar E-type, Ferrari 250 GT и вече се смятал за сериозен познавач. Именно с Ferrari е свързана появата на Automobili Lamborghini S.p.A. Ламборгини се скарал с Енцо Ферари, след като вече бил негов клиент. Имал няколко ферарита, но всичките имали проблеми с буксуването на съединителите. Поправяли ги по няколко часа без да дават възможност на Феручо да види какво им правят. Тогава Ламборгини поискал среща с Комендаторе! А в Маранело това приличало на искане за среща с Бога. Когато накрая Енцо благоволил да го приеме, Феручо си каза всичко, което му накипяло - "Ферари, твоите машини са боклук" и се заел да му обяснява проблема с пружината. В отговор получил също толкова дипломатичното - "Ламборгини, можеш да караш само твоите трактори!" Феручо треснал врата и ревнал - "Щом е така ще си направя по-добър автомобил от твоите!", върнал се в гаража си, сменил съединителя на своето Ferrari 250 GT, поставил по-як от Borg & Beck, а заедно с това преработил главите на цилиндрите, като вместо всеки разпределителен вал поставил по два!

След това се заел да дразни край Модена тестовите пилоти на Ferrari. Започнали улични гонки, в които Ламборгини неизменно побеждавал, а когато пилотите го питали какво е това необикновено Ferrari, доволният Ламборгини се правел на ампе.

В 1963-а основава Automobili Lamborghini S.p.A. и тогава често питали Ламборгини защо избрал за първия си модел сред толкова много талантливи дизайнери именно Франко Скалионе? "Той дойде при мен с убийствена секретарка и каза, че ще изпълни задачата за седмица. Исках колата да е в стил Jaguar E-type, но с италиански мотиви" - обяснява Феручо. Така на бял свят идва купето 350GT, което само носи на емблемата си бик. По-нататък всички модели с редки изключения носят имена свързани с коридата.

Първият модел на "бичата" серия е Miura от 1966-а, известен и от прочутия френски филм с първата жена на Ален Делон Натали - Особен урок. Колата е кръстена след посещение на Феручо в ранчото на дон Едуардо Миура в Севиля, чието име носи една от петте основни породи испански бойни бикове. Miura става и ябълка на раздора между двама водещи дизайнери за времето си - Марчело Гандини, който изпълнява накрая проекта и Джорджето Джуджаро. Много интересен детайл на Miura е т.н. cofango, т.е. капакът-крило, откриващ достъп едновременно до мотора, трансмисията и окачването.

Изключение от "бичето" правило е Countach, което е дума от пиемонтския диалект, с която мъжете наричат ефектна дама. Ламборгини чува думата от Нуцио Бертоне, когато той му показва за пръв път макета на колата. Countach се прави необичайно дълго за супер-спортен автомобил - от 1973-а до 1990-а и от него са произведени 2000 коли.



По-късно идват трудности - пропада поръчка за трактори за Южна Африка, както и за Боливия. През 1972-а Феручо продава тракторната си фирма на консорциума SAME, както и 51% от акциите на Automobili Lamborghini на стария си приятел швейцареца Жорж-Анри Розети, който му оставя пълна свобода за действие. Но идва нефтената криза от 1973-а и ящните Lamborghini престават да се търсят. Ламборгини се отказва от автомобилната си фирма и основава през 1980-а доста успешната Lamborghini Oleodinamica S.p.A., за производство на хидравлично оборудване.

Малко по-късно се връща към родните си корени като основна страст му става винарството - има три хектара лозе до езерото Тразимено в Умбрия, където и приключва земният му път. Създателят на фантастичните спортни коли с бикове на капака напуска белия свят на 20 февруари 1993-а на 76-годишна възраст след сърдечен удар.

 
Keywords:   fiat, fiat 500 topolino
 

Images Gallery


 

 
 

Comments

 

There are no comments yet. Be the first one to express yourself!

 
(required)
(recommended)
or
Login with Facebook
 

Благодарим Ви, че използвате кирилица за Вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератор на сайта.
 

Като използвате този Уебсайт, Вие се съгласявате с употребата на бисквитки.
За повече информация, моля вижте нашата Политика за бисквитките.
Затвори
Processing your request, please wait Loading, please wait...