Учени от холандския университет Eindhoven съвместно с фирмата SKF разработиха нов тип електромагнитни амортисьори.
Идеята за електромагнитно окачване, същината на която е в използването на силовото поле между два магнита, не е нова. Използването на подобна технология активно се изследва от Lotus, Infititi и Mercedes-Benz, но все още никой не е стигнал до серийни приложения. Има вече активни амортисьори, които използват донякъде принципа на магнетизирането, но при тях става дума за специална течност, която променя вискозитета си под въздействието на електромагнитно поле. Те вече широко се използват във водещите спортни марки, достъпни са вече и в някои модели от най-големия в света търговски клас, носещ обозначението golf-class.
Преди две години нови сили в идеята вдъхна разработката на професора от Масачузетския технологичен институт Амар Боуз, който е основател и на Bose Corporation. Той създаде електромагнитни стойки, в които ролята на демпфериращ елемент играят статори, чийто неподвижен елемент са самите стойки, а роторите се намират във всяко колело. Целият комплекс на окачването получава сигнали от централен контролер, който анализира данните от различни датчици и сензори и въз основа на тях създава алгоритъм за работа на магнитното поле на всяка стойка. Неоспорим плюс на системата е в скоростта на реакция - многократно по-бърза от тази на на която и да е хидравлика. Минусът тук е в повишеният разход на енергия за задействането на електромагнитите.
Холандските изследователи са решили този проблем за сметка използването на електромагнитна "капсула" само като амортисьор, а функцията на пружиниращ елемент остава за нормалната пружина. Капсулата има електромагнитен актуатор, управляващ блок и акумулатор. Общата потребявана енергия на системата е 500 Вт - два пъти по-малко от колкото потребява да речем климатика на колата. Разработчиците твърдят , че акумулаторите могат да се зареждат от вибрациите в колелото, вместо както при нормалния амортисьор, енергията на сгъстяване да отива в загубена топлинна енергия.
Централният контролер анализира данните на акселерометрите и другите сензори, предварително увеличавайки или намалявайки твърдостта на активната енергопоглъщаща капсула. Ако електрониката излезе от строя, колата не увисва надолу, а окачването продължава да работи за сметка на пружините, само че без амортизиращ ефект.
Патентът за новото изобретение принадлежи на шведския производител SKF, който планира в най-скоро време да го предложи на водещите автопроизводители.
There are no comments yet. Be the first one to express yourself!