Пазарът на автомедиите в България

Main May 9, 2011 | Auto-Press.net A- A+ 2170 views | no comments

Ситуацията днес и евентуална прогноза за близкото бъдеще

Рецесията сериознo размести пъстрата картина на рекламния пазар в медиите. Докато в годините на икономически растеж в началото на списъка на големите рекламодатели в пресата се редуваха предимно автомобилни вносители, финансови институции и мобилни оператори, то според данните на маркетинговата агенция TNS/TV Plan за 2010 г. беше отчетено 14% намаление на инвестираните в реклама средства или 329 млн. лв. Действителният спад е доста по-голям обаче, тъй като механизмът, по който агенцията отчита инвестициите, се опира на официалните тарифи, обявени от медиите, тоест мониторингът не включва отстъпките за количество, бонусните публикации, комисионите на рекламните агенции и рекламодателите и бартерните договори. Официално пресгрупите не са се отклонили от обичайните си рекламни тарифи, но според медиа-директорите отстъпките в някои от случаите достигат драматичните 70%. Затова, за да се добие по-реална представа за вложенията в реклама, би трябвало да се извадят между 20% и 70% от официалните стойности.

Пазарът на рекламата в автомобилните медии е част от общото състояние на пазара на рекламата в България и дори при него се наблюдават още по-големи спадове. В България се издават около 17 печатни автомобилни медии, около 20 техни интернет издания и други независими сайтове, като през миналата година престанаха да излизат няколко печатни медии. Повечето издания са франчайзингови - АутоМотор унд Шпорт, Топ Гиър, АутоБилд, Ф1 рейсинг. В последните 2 години тиражите на печатните автомобилни медии намаля драстично. Преди 2009 г. тиражите варираха от 3000 до 10 000 броя. В момента тиражите варират от 1000 до максимален тираж 3500 броя. Коричната цена на автомобилните издания е от 2 до 6 лв., а намаляването на покупателната способност на населението доведе и до увеличаване количеството на брака. Наблюдава се тенденция за намаляване читаемостта на хартиените медии. Изданията са с необосновано висока цена за реклама на база тиражът им, аудиторията и качеството на материалите. Друг основен проблем, е че няма прозрачност в тиражите, от години се създават всевъзможни пречки за организиране на истински одит на изданията, тиражите се взимат от тавана. Всичко това е предпоставка за намаляване на рекламните бюджети на печатните автомобилни медии, достигнало близо 70%.

Основен проблем в България от началото на демокрацията до тези дни е липсата на качественно телевизионно предаване за автомобили. През годините е имало автомобилни предавания, но с недостатъчен рейтинг и популярност. В момента няма автомобилно предаване, което да има някакъв поне минимален рейтинг. Голяма пречка пред такова предаване е почти пряката забрана да се показват в ефир автомобилите, защото, за разлика от подробното показване на книги, които също са търговска стока, Съветът за контрол на електронните медии го смята за реклама - практика, каквато няма никъде по света. Пазарът на телевизионна реклама в България през 2010 отбеляза ръст с 4%, но липсата не само на качественно, но и нормално автомобилно телевизионно предаване не позволява част от тези суми да влязат при него.

Наблюдава се тенденция за увеличение на рекламните бюджети в интернет изданията, това се отнася и за автомобилните интернет медии. Не е достигнат прогнозния процент – 20%, но ръстът през изминалата година е 16%. Въпреки това делът на интернет рекламата остава минимален от общите продажби на реклама – едва 4%. Банерите са най-популярният формат в българското онлайн пространство с над 80% пазарен дял, според анализаторите. та на клик е едва 10%. Със сигурност банерната реклама ще остане доминираща за бранд рекламодателите и през 2011 г. Дисплей рекламата остава най-популярният формат в българското онлайн пространство с над 80% пазарен дял, отчитат анализаторите.

Трудно е, да се определи някаква трайна тенденция за развитие на автомобилните медии. Тенденциите от първите месеци на 2011 не са обнадеждаващи – 19% спад през първите 2 месеца на 2011 година. Очаква се още 2 -3 печатни автомобилни медии да престанат да излизат през тази година. Борбата е за всеки клиент и рекламен бюджет, като няма предвиждане за увеличение на рекламните бюджети през годината.

По- голямо раздвижване се очаква на пазара на интернет медиите, но като се има в предвид малкия дял на интернет рекламата, то приходите на автомобилните медии няма да се увеличат драстично. През тази година ще се оформи интересна тенденция, свързана със сайтовете за групово пазаруване, които под една или друга форма развиват малкия и средния бизнес в България като рекламодатели.

В групата на автомобилните вносители също трудно може да се забележи обща тенденция в поведението. Една част от компаниите са намалили своите бюджети - BMW България, Toyota Balkans, други са свили значително разходите си за реклама в печатните медии - Рено-Нисан България, Миркат, KIA Motors, Автомотор корпорация, София Франс ауто, Porsche България и Moto Pfohe. Представителите на Hyundai IND Commerce, обаче отчитат близо 300% увеличение в инвестициите си в преса през 2010 г., а вносителите на Chevrolet - General Motors, регистрират 30% ръст.

Намалената реклама в автомобилните медии вносителите се стремят да компенсират донякъде със засилена съвместна работа, която, ако трябва да се оценява, би получила ниво на оценка от 80%. Много нисък е процентът на комерсиалната за сметка на индивидуална работа с журналистите. Много малка част от импортьорите си позволяват да показват колите си "витринно", без да предлагат тест-драйв на журналистите. Регулярно се изпращат прес-информации на специализираните издания, за целта водещите вносители имат с малки изключения специални пр-отделения. В общата работа доста помага Прес-автоклубът, основан преди 16 години, в който влизат почти всички активно пишещи автожурналисти, които и определят Автомобилът на година у нас. За съжаление обратният процес - СМИ - вносители е тотално различен - 80% е комерсиален - ако изданията получават пари за реклама пишат за марките и обратно, по-малкото пари за реклама водят до информационно затъмнение по отношение на съответната марса.

 
Keywords:   tv plan
 

Images Gallery


 

 
 

Comments

 

There are no comments yet. Be the first one to express yourself!

 
(required)
(recommended)
or
Login with Facebook
 

Благодарим Ви, че използвате кирилица за Вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератор на сайта.
 

Като използвате този Уебсайт, Вие се съгласявате с употребата на бисквитки.
За повече информация, моля вижте нашата Политика за бисквитките.
Затвори
Processing your request, please wait Loading, please wait...