Управление на автомобил с ремарке: умението се гради с практика

Main August 31, 2010 | Auto-Press.net A- A+ 1691 views | no comments

Добрите водачи предугаждат събитията – добрите водачи на автомобили с ремарке трябва да са още по-предвидливи

Рюселсхайм. Управлението на автомобил с прикачен товар изисква специфични умения и спазване на определени правила. Както винаги най-добрият начин за усъвършенстване на възможностите е практиката. Преди да се отправите на ваканционно пътуване с каравана е добре да направете няколко тренировки на открит паркинг. Един тест драйв с най-обикновен умален модел със закачена каравана върху масата също би ви дал някои насоки относно принципите на шофиране на заден ход.

Прикаченият товар, какъвто и да е той, води до създаване на комбинация от автомобил и ремарке, която е по-дълга и тежка. Това може и да звучи очевидно и банално, но е важно да се отбележи, че този факт води до допълнителни изисквания, едно от които е изборът на подходящ автомобил. Водачите, които планират да пътуват от време на време теглейки каравана, трябва да изберат автомобил с по-мощен двигател. Този избор ще им даде възможност да разполагат с повече динамика при движение по магистрала и особено при изкачване. По-големият запас от въртящ момент намалява нуждата от постоянна смяна на предавките и износването на съединителя. На практика най-добрият избор за този случай е автоматичната трансмисия.

Изключително важно е да разполагате с автомобил, оборудван с програма за контрол на стабилността на прикачения товар (Trailer Stability Assist, TSA), като например тази, с която разполага Insignia. TSA ограничава степента на завъртането на караваната около вертикалната й ос – когато тя започне да се разклаща, системата реагира в рамките на милисекунди и мигновено стабилизира комбинацията от автомобил и ремарке. Тази система за безопасност е част от стандартното оборудване на всички версии на Insignia, поръчани с теглич за прикачен товар.

Добрите водачи предугаждат събитията – добрите водачи на автомобили с ремарке трябва да са още по-предвидливи. Чувството да се озовете в тесните улици на някое малко непознато селце, теглейки ремарке едва ли е приятно. Но ако това се случи можете да се сдобиете със снимка в местния вестник още на другия ден. Най-добрият съвет в такъв случай е да паркирате караваната извън рамките на населеното място. Подобно нещо може да ви се случи и ако сте чакали до последния момент, за да заредите гориво – ще трябва да потърсите близката бензиностанция без караваната.

Нещо важно по отношение на маневрирането: комбинацията от автомобил и прикачен товар изисква повече пространство при завой, защото следата на ремаркето сече завоя. Това означава че при тесни кръстовища и пътища с остри планински завои трябва да планирането внимателно траекторията на движение. Особено важно е да се следи насрещния трафик от автомобили, който може да блокира маневрата. Урокът по кормуване може да се превърне в болезнен, ако не запомните че голямата каравана силно завърта задната си част навън при остри завои заради дългия заден надвес. Най-добре би било в трудни ситуации някой от пътуващите да наблюдава маневрата отвън и да напътства водача.

Шофьорите на автомобили с ремаркета не трябва да се притесняват да помолят пътниците за помощ и това е особено нужно при движение на заден ход. Още един чифт очи е особено ценен при теглене на ремарке като каравана, която изцяло блокира погледа назад.

Ето четири правила, които могат да помогнат на начинаещите да се справят с движението на заден ход с комбинация от ремарке или каравана:

1. Ремаркето се завърта в обратна посока на въртенето на волана, така че когато то се завърти наляво, водачът трябва да му противодейства като завие надясно.
2. Маневрирайте бавно: В противен случай обектите се приближават
неочаквано бързо, а това носи своите последствия.
3. В случай че ъгълът между автомобила и ремаркето стане прекалено остър, единственият начин да се справите с проблема е да потеглите напред и да изправите комбинацията. Именно това правят професионалистите всеки път когато се яви подобен проблем.
2. Често най-добрата възможност е – естествено, ако наклонът и товарът го позволяват – да разкачите напълно ремаркето и да го завъртите на ръка.

И все пак, как да постъпите при неприятно завъртане на ремаркето, като например в случай на рязко заобикаляне на препятствие или ако ви връхлети внезапен порив на вятъра. Най-добрият съвет в такъв случай е: намалете скоростта и, ако е необходимо, натиснете силно спирачката. Не вярвайте в митовете, че силното ускорение ще възстанови съосността на автомобила и ремаркето, както и че много умелите действия с волана са вездесъщо решение.

Асистентът за стабилизиране на прикачения товар Trailer Stability Assist е едно чудесно и необходимо средство

TSA на теглещия автомобил се активира в момента, в който системата ESPPlus установи, че прикаченият товар започва да напуска траекторията си. Това високотехнологично приспособление за безопасност е интегрална част от системата ESPPlus и се активира в момента, в който ремаркето се свърже с 13-пиновия куплунг. Данните се анализират и сравняват с предварително определени гранични стойности в системните параметри. Ако прикаченият товар започне да се завърта около оста си и това достигне определени граници, електронните системи в автомобила предприемат действия в рамките на милисекунди като затварят дроселовата клапа и прилагат спирачно усилие до възстановяване на стабилността. След третото интензивно разклащане започва прилагането на точно дозирано спирачно усилие, което да задържи стабилно комбинацията.

Тази мярка по отношение на безопасността, която заема централно място във всеки курс за обучение на теглене на ремарке се извършва автоматично от самия автомобил. Все пак Trailer Stability Assist не се намесва в действията на водача по време на екстремни и внезапни промени за избягване на препятствие.

В продължение на дълги години интензивни тестове, специалистите на Opel анализират поведението на комбинацията автомобил-прикачен товар с различна скорост и натоварване на ремаркето. В резултат от огромното количество натрупани данни са определени граничните стойности в системните параметри. Именно на тази база може да се зададат параметрите на реакция на системата за стабилизиране на товара в зависимост от скоростта, завъртането и честотата. Леките отклонения при движение по магистрала не водят до внезапно и ненужно активиране на спирачките.

Стабилизиращата програма за прикачени товари е важен елемент за безопасността. Тя действа само тогава, когато е нужно – както и самият теглич, който се сгъва под бронята на автомобила, когато не е необходим.

 

 
 

Comments

 

There are no comments yet. Be the first one to express yourself!

 
(required)
(recommended)
or
Login with Facebook
 

Благодарим Ви, че използвате кирилица за Вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератор на сайта.
 

Като използвате този Уебсайт, Вие се съгласявате с употребата на бисквитки.
За повече информация, моля вижте нашата Политика за бисквитките.
Затвори
Processing your request, please wait Loading, please wait...