Преди 115 години на 4 юни 1896-а Хенри Форд за пръв път публично изпитва първия си автомобил - Quadricycle. В този ден е записано и едно от главните имена, свързани с Детройт - Бегли авеню, 58 - адресът на семейство Форд - Хенри, Клара и двугодишният тогава Едсел. В бараката зад къщата 32-годишният Хенри прави първият си безконен екипаж.
По това време Форд е механик на Електрическа компания Едисън. През януари 1896-а взел от приятеля си броеве на The American Machinist, в които се обяснявало как човек сам може да си направи ДВГ. Форд се запалва по строежа на автомобил и с помощта на приятеля си Джим Бишоп създал много компактна и лека конструкция. Междуосието на колата било едва 1200 мм, а теглото й 230 кг. Името си Quadricycle, което в буквален превод звучи "четириколка", машината получила заради четирите си велосипедни колела с диаметър 26 цола. Името може да се преведе и по-дълго, като "четириколесен велосипед", защото класическия носи ангийското име bicycle.
Устройството на Quadricycle е доста подробно описано от Ъптон Синклер в романа му Автомобилният цар - "Отзад, под седалката се разполагаше този нов и странен двигател. В течение на доста месеци изобретателят го държеше на работната си маса, добавяйки му нови части. Двигателят имаше два цилиндъра, направени от тръби за газ с диаметър два и половина цола всеки. Във всеки цилиндър имаше плътно прогонено бутало и приспособление с което всяка капка бензин влизаше вътре и се запалваше с електрическа искра. Когато двигателят заработваше, трещеше като картечница и пускаше сив дим с неприятна миризма, което караше изобретателя бързо-бързо да затваря вратата на бараката".
Сравнението с картечница е доста точно - по това време вече Хайръм Максим вече имал патент за убийственото си изобретение, което изстрелвало 450 – 600 куршума за минута, докато моторът на Форд с мощност 3 – 4 к.с. работел при 800/мин, което докарвало доста еднакъв звук.
В тон на Синклер можем да си представим, колко са го обичали Форд съседите му, особено, когато посред нощ на 3-и юни Форд с помощника си Бишоп и присъединилият се към тях ентусиаст Чарлз Кинг започнали да бутат стената на бараката, която принадлежала на съседа на Форд Феликс Джулиани, за да изкарат по-големият от вратата на бараката Quadricycle, а след това в 1:30 го и запалили!
Форд и Бишоп се метнали на седалката и запрашили към центъра на Детройт, следвайки велосипеда на Кинг. Стигнали до Гран Ривър авеню, излезли на булевард Вашингтон, където автомобилът се задавил през хотела с доста символичното име Кадилак. В града настъпила тишина, а машината била избутана до фабриката на Едисон, сменили скъсания клапан и я прибрали обратно. Малко по-късно Форд я продава на някой си Чарлз Ейнсли за $200.
There are no comments yet. Be the first one to express yourself!