Преди няколко години, току що произведеният в чин вице-президент по дизайна на General Motors Ед Уелбърн отговори на въпрос, как смята да държи всяка от тогавашните осем марки на автогиганта различна от другите и в същото време модерна за пазара, че всяка от тях ще има модел-икона", който ще дефинира дизайнерския вид на съответната марка. Сред тези марки беше и наскоро продадената на доста екзотичния датски автопризводител на супер-автомобили Spyker Saab и за Уелбърн колата-"икона" за старата шведска марка беше старият ексцентричен модел Saab 900. Представеният през 1978-а и правен до 1993-а година модел, наистина донякъде изпълняваше ролята на гербова марка за компанията, която, заедно с американската си майка, сериозно закъса през последната световна финансова криза.
Новите собственици, които за малко не се разминаха с покупката заради връзките си с известен руски олигарх, имат трудната задача да модернизират гамата си така, че да изглежда привлекателна днес, пък и по-нататък. Точно това е призван да направи моделът Saab 9-5, но дали ше успее да даде старт на нова ера е доста труден въпрос.
През 2006-а Saab показа концептуален модел, спечелил много награди за дизайн, наречен Aero-X, който определено носеше ново дизайнерско послание на марката. Той послужи като основа за създаването на първия сериен автомобил на марката от ерата след американското владичество. Естествено, колата беше развита още тогава и ползваше същата глобална платформа, залегнала в много успешния модел на другата европейска фирма на GM - Opel Insignia, както и на американските братовчеди" Chevy Malibu, Buick LaCross и Regal.
Saab 9-5 впечатлява с дълбоката радиаторна решетка и голямото лого на марката в центъра. Линиите му са чисти, без остри ръбове, външните му пропорции напомнят тези на класиката 900. Черните колонки на покрива дават впечатление, че отстрани колата има цели стъкла. Спадащата леко назад линия на покрива, преминава деликатно в задните комбинирани светлини, а видимата аеродинамичност на каросерията се доказва и на практика с много добрия коефициент на въздушно съпротивление от 0.28.
Във вътрешноста, типично за марката, откриваме широко и тихо пространство със спокойни линии, генетично свързани с типичния скандинавски дизайн, мястото за пътниците е доста увеличено спрямо предходния модел, интериорните материали, тяхното качество и изпълнение дават чувство за много класен автомобил.
Централната конзола е широка и елегантно преминава в приборното табло с дълбоко разположените прибори, напомнящи по формата си за авиационния произход на марката. Подсветката им е в типичното за Saab зелено. Между предните седалки, зад лоста на предавките, където традиционно е разположен ключът на запалването при Saab, сега е разположен старт-стоп бутон.
За ушите на пътниците и тяхната информираност се грижат долби-съраунд-система Harman/Kardon и GPS навигация с осеминчов, тъч-скрин екран, а колата има 10 гигабайтов хард диск, който трудно може да бъде напълнен с музика до край. За задните пътници са предвидени индивидуални контроли за говорителите и климатика, както и падащи екрани на DVD видео-системата.
Saab е сред пионерите в налагането на турбомоторите от 30 години насам и използването на двигател с принудително пълнене за Saab 9-5 модел 2011-а не изненадва. Моторите са алуминиеви, турбо, с междинно охлаждане – бензинови - четирицилиндров с директно впръскване/1998 куб.см, 220 к.с./ и V6-цилиндров /2792 куб.см, 300 к.с./ с портов инжекцион, както и 2 л турбодизел с мощност 160 к.с. Марко по-късно в двигателната гама ще видим още два мотора – 1,6 л бензин с мощност 180 к.с. и 2 л биогоривен за микс Е85.
За всеки от двигателите е предвидено собствено окачване, като е възможен негов спортен вариант. Окачването е адаптивно с възможност за промяна от страна на водача, четирите колела са с функция за завиване в зависимост от скоростта на движение, система, която улеснява и паркирането заедно с динамичния паркинг-асистент, диференциалът е с електронна блокировка за улесняване движението при по-тежки пътни условия, на разположение е и опция за задвижване на четирите колела, която е стандартна за модела с шестцилиндров двигател. Сред другите адаптивни системи на колата са осветителната, круз-контролът и тризоналния автоматичен климатик.
Електронната система DriveSense управлява твърдостта на окачването и кормилната уредба, точките за смяна на предавките, реакцията на педала на газта, както и разпределението на въртящия момент между двете оси в три режима на движение – комфорт, спорт и интелигент. Колата вече се прави в завода на марката в Тролхетен, Швеция, а през следващата година ще видим и вариант комби.
There are no comments yet. Be the first one to express yourself!