От Димитър Димитров: водещ на предаването Автохоризонт по БНР /всяка неделя от 18,15 ч/ (dimitar_dimitroff@abv.bg)
Гран При на Монако донесе пета победа за безгрешния Себастиан Фетел през сезона. Тъкмо когато вече бяхме решили, че нищо ново не може да се случи в света на Формула 1, един неочакван скандал избухна в големия керван.
Грешникът бе Люйс Хамилтън. Неочаквано, вероятно и дори за самия себе си, Хамилтън повдигна расистки скандал във Формула 1. Това до скоро изобщо не можеше да се случи, защото Гран при не познаваше различните раси.
Сигурно е имало повод за закачки, когато на пистата са се появявали жени, но последната от тях, е седнала в болид през 1992 година и то само за да завърти няколко обиколки в квалификациите.
В Монте Карло обаче, едно момче с черен цвят на кожата се пошегува неуместно. След всичките опити на пистата да изпревари съперниците си, за които анализът показва, че са твърде оптимистични, Хамилтън логично бе наказан. Два пъти. Наказанията в Монте Карло наистина не бяха първите в кариерата му, нито първите през сезона. Това обаче едва ли бе повод да стигне до там, че да заяви, че го наказват, защото е черен.
Но да се спрем на въпроса защо беше наказан Хамилтън. Първото му прегрешение бе срещу Филипе Маса и неговото Ферари. Мястото – познато на всеки фен на формула 1 – завоят с емблематичното наименование Фибата. Едно от най-бавните места във Формула 1 изобщо. Завой, в който се влиза на първа скорост, с не повече от 50 км/ч. Не бива да се забравя, че преди това болидите са преминали през завоя Мирабо пак на първа скорост, с около 80 км/ч. Не е ясно, колко самонадеян трябва да си за да решиш, че това е най-подходящото място да изпревариш съперник. Още повече, да се опиташ да изпревариш състезател, който не си успял да изпревариш на нито едно друго място по улиците на Монте Карло. Не казваме, че е невъзможно, но рискът да се получи сблъсък, е по-голям от възможността за изпреварване.
Дотук обаче нищо нямаше да се е случило, ако с отпадането на Маса и прекъсване на състезанието, инцидентите на Хамилтън бяха приключили.
В 69 обиколка се получи нещо, което повече от очевидно щеше да предизвика инцидент. Тримата лидери застигнаха групичката от пилоти борещи се за позициите от четвърта до девета. В групата борбата беше сериозна, а пилотите бяха в следния ред Кобаяши, Уебър, Сутил, Петров, Малдонадо и Хамилтън. Доста трудна група за преодоляване. Едва ли някой от тях е очаквал да бъде затворен с обиколка точно в момента, в който те се борят за точки. Всичко започна с изпреварването на Сутил от Малдонадо. Венецуелецът притисна Заубера и Адриан Сутил остана извън идеалната линия. На изхода от завоя Табак се удари в мантинелата и спука задна дясна гума. В следващия завой болида бе неуправляем, и не можа нито да влезе, нито да излезе от него. Люйс Хамилтън, който междувременно бе изпреварил Петров и изостаналия с обиколка Алгерсуари, видя летящата неуправляема кола на Сутил и скочи върху спирачките. Е, пилотите зад него нямаха тази реакция. Те си образуваха една красива верижна катастрофа като на цариградско шосе. Не казваме, че Луйс имаше основна вина за инцидента, но определено не направи всичко по силите си за да го предотврати. И ако приемем, че главен виновник за сблъсъка бе Пастор Малдонадо, заради който Сутил спука гума, то Хамилтън се нае лично да го накаже веднага след рестарта на състезанието. Още в Сен дево Хамилтън опита да се гмурне пред Малдонадо, но атаката му отново, както и при инцидента с Маса бе твърде рискована. Хамилтън просто нямаше откъде да мине, без да предизвика сблъсък с болида на Малдонадо. И за двата инцидента, по думите на Хамилтън, виновни са били съперниците му. Виждате ли, не му оставили достатъчно място за да ги задмине…
Къде се корени проблема.
Луйс Хамилтън стана най-младият световен шампион през 2008 година. За да достигне подобно ниво още във втория си сезон, пилотът трябва да е сериозно трениран. А как тренира Хамилтън – на симулатор. В идеалните условия на симулатора всеки сблъсък е просто разочарование. Няма счупени шасита, няма повредени двигатели, няма спукани гуми или повредени скоростни кутии. Има само идеална обиколка, в която никой не ти се пречка на идеалната линия. Няма безумци", които да ти затварят пътя.
Поуката е ясна: Това, за което наказаха Хамилтън и това, за което ще го наказват отново, няма нищо общо с цвета на кожата. Наказанието е защото той сбърка, защото не прецени правилно реалната ситуация.
Няма безгрешни хора на земята, нито бели, нито черни, нито жълти, дори и червените грешат.
Само Себастиан Фетел още не е сгрешил през този сезон, но сигурно и това ще стане.
И добре, че е поговорката Признат грях – половин грях, че след извиненията, на Хамилтън да му броим само един за Монако.
Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!