Проектът "Автомобил направен в България"

Общи 06 април 2007 | Auto-Press.net A- A+ 1056 посещения | без коментари

Ако можеше да стане истина!

Във връзка с влизането ни в евросъюза и нарастващата роля на нашата страна в региона, в края на 2004 г. се роди идеята за проекта "Автомобил произведен в България. Хора на DaimlerChrysler AG запалиха искрата на тази идея, а поделението на гиганта - Mercedes-Benz Design предложи своята подкрепа за разработката й в специалността Инженерен дизайн на ТУ-София, както и ръководството му у нас. Благородна цел и подадена сериозно ръка, които заслужават само адмирации.

Според заданието трябваше да се създаде автомобил с технически компоненти на фиктивен производител, който да е ситуиран във все по-налагащият се ниско стойностен сегмент на т.н. бюджетни" автомобили. Цената на подобен автомобил с 4-5 места, опростен технически, но с атрактивен дизайн, по принцип не бива да превишава 7 – 8 хиляди евро.

Ударението в този, стартиран с учебна цел, проект е поставено върху темата дизайн. С компетентната подкрепа на супер-специалисти с опит в индустрията, студентите се учат как протича проектирането от първите скици до движещ се прототип. А техните имена наистина заслужават уважение, но не по-малко уважение заслужава този, който успя да докара тези светила у нас и да ги убеди да се включат в проекта.

На първо място сред първокласния екип трябва да се посочи проф. Харалд Лешке, директор на отдел "Иновационни проекти и корпоративен дизайн към Mercedes-Benz Design на DaimlerChrysler AG с база Зинделфинген, Германия. Не по-малко известен е и проф. Бодо Бушман, президент на известната тунинг-фирма Brabus от Ботроп, Германия. Той обезпечава сектора маркетинг, бизнеспланът и предложенията за изследвания на пазара , а също така осигурява техническа подкрепа при създаване на прототипа. Г-н Хари Чой, главен дизайнер на Samsung Electronics, със свои сътрудници оказа съдействие в интериорната фаза и по специално по темите комуникация, навигация и информационно обезпечаване в автомобила.

Целта на този проект е чрез дизайнерска методична работа да възникне концептуален автомобил в мащаб 1:1. Студентите усвояват цялостния процес и придобиват уменията да отчитат важността на изискванията за един дизайнер, и още повече към дизайна на автомобили. Отново като учелни теми следва проучването на пазара, място на производството, концепция за завод, концепция на самия автомобил, търговската марка, цената, маркетинга, продажбите, сервиза, както и редица други свързани с автомобилния бранш въпроси разглеждани като учебни теми.

Поставената цел бе постигане на нови и неконвенционални решения, естетиката, външен облик и интериор без каквито и да е компромиси. В крайна сметка автомобилът е получил наистина емоционален и самостоятелен дизайн, основно условие за бъдещ пазарен успех на колата.

Една от първите задачи е била да се изследва на кои места в България вече има подходящи доставчици и производители на необходимите компоненти, както и кое място хипотетично е най-подходящо за производствен център. Избран бе град Сливен. Интересно е защо градът с около 120 000 жители е определен като интересен индустриален център?

Отговорът е на първо място в раположението му на изградена магистрала Е66, на железопътната линия София - Бургас, в развитите сектори на селското стопанство, текстилната индустрия, услугите и търговията. На този етап като патрон на проекта е привлечен и кмета на града Йордан Лечков.

Втората фаза на проекта беше разработката на външния облик /екстериорния дизайн/ и моделиране в мащаб 1:5, осъществена от 15 студенти в специалността "Инженерен дизайн на ТУ София. След подбор на разработките останаха 3 модела в мащаб 1:5. В специално отделено за целта хале в Сливен студентите трансформираха модела от големината му 1:5 в реална големина модел на автомобила.

Успоредно с работата по екстериора интезивно продължи процеса по дизайна на интериора. И тук също студентите преминават през целия процес от първата скица и идеи до реалните в мащаб 1:1 детайли. Това ще приключи с вграждането и монтажа им в интериора на реалния прототип.

Третото представяне на прототипа в остъклена тунинг версия в мащаб 1:1 премина на 9 февруари в София. От всички гледни точки той изглеждаше като реален автомобил. Нямаше още двигател и възможност да се движи автономно. В седмиците след това се фрезоваха детайлите от интериора, от които се изготвят негативни и позитивни форми. Прототипът вече е боядисан и завърши комплексният му монтаж. Той вече е напълно функционален протоип и ще бъде показан на широката публика на Софийския автосалон през лятото.

От тук нататък определено придобива актуалност въпросът: Дали някога проектът ще престане да бъде само учебен проект и ще имаме наистина български автомобил?". Всичко опира до сериозен бизнес-план, намирането на инвеститори и технически партньори за него. Доколко това развитие е реално, а не химера ще покаже бъдещето. Интересен е и въпросът дали DaimlerChrysler AG не търси в по-далечна перспектива, подобно на Renault, възможности за навлизане в сектора на т.н. "бюджетни автомобили", без да се ангажира директно и с идеята да разшири в тази посока моделната си гама, използвайки подобно на други водещи автопроизводители далеч по-евтината работна ръка и наличната свободна база в страните с развиващи се икономики, респективно и у нас?

 
Ключови думи:   daimlerchrysler, daimlerchrysler ag, mercedes benz
 

Снимки


 

 
 

Коментари

 

Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!

 
(задължително)
(препоръчително)
или
Влез през Facebook
 

Благодарим Ви, че използвате кирилица за Вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератор на сайта.
 

Като използвате този Уебсайт, Вие се съгласявате с употребата на бисквитки.
За повече информация, моля вижте нашата Политика за бисквитките.
Затвори
Вашата заявка се обработва, моля изчакайте Зарежда се, моля изчакайте