Комисар Антонио Таяни: Скоростта – само за пистите

Main February 14, 2011 | Speed-Press.com A- A+ 3852 views | no comments

Визитка
Антонио Таяни е вицепрезидент на Европейската комисия и комисар по промишлеността и предприемачеството. През 2008-2010 г. бе комисар по транспорта. Роден е в Рим, бил е офицер във военновъздушните сили на Италия и журналист. В политиката влиза като съратник на Силвио Берлускони и съосновател на партията „Форца Италия". Заместник-председател на Европейската народна партия. Той посети София, за да участва в конференцията „Електромобилите - предизвикателствата на новата мобилност".

- Според вас идва ли краят на добрата стара класическа кола и какво би могло да я замести - ако не като обект на страст, то поне като транспортно средство?
- По света има 800 млн. коли, през 2050 ще имаме 2,5 милиарда. Те замърсяват природата, за тях няма да има достатъчно петрол, цените му ще скочат рязко. Необходимо е да се търсят алтернативни решения и Европейската комисия работи за това. Действаме в две основни направления. Едното е подобряването на енергийната ефективност на класическите двигатели с вътрешно горене, а другото е разработването на нови технологии и използването на различна енергия за движение на колите - електрически, хибридни, водородни. Лично според мен електромобилите изглеждат особено перспективни. Ние сега сме в началото на тяхното развитие, но чрез тях ще се извърши голяма трансформация. Някои страни са се ангажирали силно в развитието им - примерно Испания, Франция. България също е сред страните лидери в този процес. Доказва го и събитието, за което дойдох - конференцията за електромобили. Комисията подготви общ стандарт за зареждане и ще следи какво правят страните-членки за разпространението на мрежи за зареждане на електромобили. Още преди лятото ще имаме окончателно решение. Общият стандарт означава, че където и да отидете в Европа, ще можете да заредите своя електромобил. Проблемът днес е инфраструктурата преди всичко.
- В София имахте възможности да покарате електромобил, хареса ли ви?
- Беше интересно. Бяхме заедно с министъра в едно Peugeot. Видях както коли на известни фирми, така и продукти на малки български производители и електрически велосипеди. Говорих и с г-жа кмета на София, за да я окуража. Тя се ангажира с разпространението на електромобилите и обяви, че те ще могат да паркират безплатно в централната част. За големите градове това е важно. Те се нуждаят от нова мобилност.
- Какво е съотношението между средствата за индивидуална и тези за колективна мобилност - сега и в бъдеще, според ЕК?
- За в бъдеще ще трябва да се развиват активно и средствата за колективна мобилност. При предишния ми мандат (като комисар по транспорта) бях ангажиран с изграждането на Софийското метро. То вече работи. Мисля, че този проект пряко се отрази на живота в столицата ви и показва предимствата на колективните средства за придвижване.
- Какви са възможностите на ЕК да влияе върху развитието на нови средства за мобилност и да поощрява налагането на иновативни технологии?
- Ние даваме рамката и приемаме политическата линия. Отпуснахме 23 млн. евро за изграждане на мрежи за зареждане в някои градове. Подкрепихме и проект за иновациите, който е предложен от комисаря по енергия Оттингер и ще стимулира търсенето на решения. Ще координираме всички инициативи за развитие на нова мобилност. Политическото решение е да стимулираме процеса на обновяване, но нямаме предпочитания към един или друг вид алтернативно задвижване - водородно, хибридно или друго. Лично аз смятам, че електромобилите са най-голямото предизвикателство.
- При каква цена на петрола алтернативните енергоносители ще станат икономически рентабилни?
- Сегашният тренд на петрола е към увеличаване, макар все още да се чувства ефектът на икономическата криза. Няма логика цените да падат, така че ние трябва да търсим алтернатива на петролните деривати като енергия на задвижването. Както вече казах, не изказваме предпочитания, но най-перспективни ми изглеждат електромобилите.
- Да, но преди няколко години много се залагаше на биогоривата - дизел, рапично масло...
- Оказа се, че този път не е толкова перспективен и не решава проблемите.
- Какви са намеренията на Комисията за унифициране на пътното законодателство? Възможно ли е например опитът на Германия (250 км/ч по магистрала) да се разпространи по целия ЕС или обратно, тя ще бъде принудена да ограничи скоростта по своите магистрали?
- Има огромни разлики между страните-членки. Това е проблемът на проблемите. Опитахме се да унифицираме правилата за движение и да въведем трансграничност на наказанията, но страните-членки протестираха, така че това не може да стане засега. Що се отнася до скоростта, аз съм на мнение, че всички ограничения трябва да се спазват. При мен идват данни за катастрофите по магистралите - всеки уикенд много хора загиват или са тежко ранени. Аз съм убеден привърженик на ограниченията на скоростта и реда по пътищата. Като комисар по транспорта бях ангажиран с тази тема, сега продължавам, макар и в различна позиция. Посланието ми е, че винаги трябва да се спазват ограниченията на скоростта. Едно от решенията в областта на пътната безопасност е да въведем задължително всички нови коли да имат дневни светлини. Това вече е прието.
- Работил сте в авиацията, скоростта не ви ли е увличала?
- Бях авиодиспечер, а не пилот. А мястото на скоростта е по пистите и в спорта, а не по пътищата.

 

Images Gallery


 

 
 

Comments

 

There are no comments yet. Be the first one to express yourself!

 
(required)
(recommended)
or
Login with Facebook
 

Благодарим Ви, че използвате кирилица за Вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератор на сайта.
 

Като използвате този Уебсайт, Вие се съгласявате с употребата на бисквитки.
За повече информация, моля вижте нашата Политика за бисквитките.
Затвори
Processing your request, please wait Loading, please wait...