100 години Scania-Vabis + видео

Main March 19, 2011 | Auto-Press.net A- A+ 3770 views | no comments

Знаменитият производител на тежки камиони и автобуси навремето е бил и най-големият производител на леки коли в Швеция. На 18 март 1911-а шведските заводr Vagnfabriks-Aktiebolaget и Scania Maskinfabriks AB се обединяват в акционерно общество AB Scania-Vabis с щаб-квартира в Малмьо. За управляващ обединението бил избран Пер Нордеман, а новообразуваната компания получила гаранции от Skanska Handelsbanken и станала най-голямото в Швеция промишлено обединение, правещо и леки коли.

Компанията Vagnfabriks-Aktiebolaget е известна с това, че инженерът й Густав Ериксон през 1897-а прави първият шведски автомобил. Тя се специализира основно върху производството на вагони и локомотиви, но пробва и производството на товарни и леки автомобили, стационарни и корабни двигатели. Именно на тази "непрофилна" продукция през юни 1906-а е решено да се присвои марката Vabis.

Scania е също търговска марка, регистрирана в април 1900-а година от шведския филиал на известния на времето си британски велосипеден завод Humber. Всъщност Скания е голяма област в Южна Швеция, със силни датски корени. В 1901-а се появява първият лек автомобил Scania.

Марката Scania има сериозни успехи в областта на леките автомобили. Тя спира производството на леки коли през 1929-а, предавайки щафетата им на Volvo, а вниманието на Scania-Vabis се насочва към камионите, автобусите и военната техника.

В 1950-е години Scania-Vabis става генерален вносител на Volkswagen и Willys Jeep в Швециs, а в 1969-а се обединява със Saab и компанията е преименувана в Saab-Scania AB. За камионите и автобусите остава търговската марка Scania, а Vabis е изоставена. Формално компанията отново става производител на леки коли, запазвайки ролята си на представител и на Volkswagen. Обединението със Saab издържа до 1995-а година.

Интересен от по-старото време е автобус, проектиран по предложение на главния пощаджия на Шведското кралство Юлиус Юлин, снабден със ски върху предните колела и гумени вериги на задния мост, за които били монтирани и допълнителни валци. Освен това на стъпенките поставяли малки плугове, които разхвърляли снега пред веригите. В северните райони на Швеция подобни автобуси били единствената връзка с централната част на страната, изпълнявали едновременно ролята на пътнически и товарен транспорт, линейки, дърпали прицепи и дори плуг за разчистване на пътищата.

В условията на засилена конкурентна борба, Scania едва не става през 1999-а собственост на Volvo и единствената пречка срещу сделката останало антимонополното законодателство на кралството. В 2006-а голям пакет акции на Scania купува MAN AG, а от юли 2008-а Scania е деветата по ред марка в състава на групата Volkswagen, с чиито леки автомобили Scania не е преставала да търгува през всичките си години.

 
 

Images Gallery


 

 
 

Comments

 

There are no comments yet. Be the first one to express yourself!

 
(required)
(recommended)
or
Login with Facebook
 

Благодарим Ви, че използвате кирилица за Вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератор на сайта.
 

Като използвате този Уебсайт, Вие се съгласявате с употребата на бисквитки.
За повече информация, моля вижте нашата Политика за бисквитките.
Затвори
Processing your request, please wait Loading, please wait...