100 години Индианаполис 500 +видео

Main May 27, 2011 | Auto-Press.net A- A+ 5900 views | no comments

Един от синонимите на автомобилния спорт е легендарното състезание Indy 500, което на 29-и май ще чества своята 100-годишнина. състезанието на прочутия овал с обща дължина 500 мили често е наричано "Най-големият автомобилен спектакъл" и зад океана е синоним на пистовия автомобилизъм.

Първото състезание е проведено на 30-и май 1911-а пред фантастичната и за днешните времена публика от над 80 000 зрители. Победителят в първото състезание Рей Харун е покрил разстоянието за 6 часа и 42 минути с автомобила си Marmon Wasp, регистрирайки малко под 75 мили в час средна скорост /120 км/ч/. Той е единственият състезател в надпреварата стартирал и карал без механик, благодарение на ново изобретение, наречено днес огледало за задно виждане с размери 3х8", монтирано върху предния капак на колата.

Днес, 100 години по-късно, Indy 500 е най-голямото автомобилно еднодневно състезание в света. Интересна подробност е че през периода 1950-а - 1960-а то е било част от календара и на F1. За отбелязване на юбилея държавната поща на Щатите пусна в обръщение специална марка Indianapolis 500 Forever, изобразяваща Рей Харун и неговия победен автомобил.



Математически погледнато годините "живот" на състезанието не съвпадат с проведените негови издания, които са досега 94 и с тазгодишното ще станат 95. Причината за това е прекъсването му по време на годините на Втората световна война.



За автомобилната индустрия Indy 500 е нещо доста повече от четирите леви завоя, взимани със скорост от 320 км/ч. Indy 500 значи иновации, започнали още от самото начало с огледалото на Харун. То било монтирано на едноместния автомобил на пилота в отговор на опасенията на конкурентите му, че няма механик, който да следи за евентуални сблъсквания по трасето. Според списанието Popular Mechanics, Харун е видял подобно нещо на каруца и това ражда неизменния днес атрибут на автомобилите.



Основателят на пистата Карл Фишър е въвел и водил първото състезание със собствения си автомобил, използвайки първия в света pace car, осъзнавайки, че летящият старт ще бъде много по-безопасен. Chevrolet има дълга традиция на участие в състезанието, но въпреки, че няма да участва тази година, отново ще присъства на пистата именно с водещия автомобил - специално подготвено за целта Camaro SS Convertible. Откритият pace car е също сред традициите на столетното състезание, а тазгодишният автомобил има заемки в дизайна си от модела от 1969-а Camaro convertible, водил през същата година Indianapolis 500.



Огледалото за задно виждане отваря цяла редица нововъведения за автомобилната промишленост, видели бял свят първо на овала в Индианаполис. Ето и някои от тях:

- леки материали в конструкцията - през 1914-а Луи Шевроле създава Frontenac Motor Corp. с която подготвя три автомобила за състезанието през 1916-а. За да си осигури предимства на пистата използва алуминий в конструкцията на колата и в двигателя.

- предно предаване - пилотът Джими Мърфи управлява кола с предно предаване още през 20-е години, което му позволило да намали центъра на масата в колата и да намали теглото й. Конструкцията му елиминирала задния диференциал и кардана.

- алтернативни горива - метанолът е използван за гориво още през 20-е години на миналия век, а бензинът е забранен след сериозен пожарен инцидент на трасето през 60-е години и оттогава насам отборите използват само алкохолни горива.

- предпазни колани - Барни Олдфилд поръчва първите колани за колата си през 1922-а и те са изработени от парашутен специалист.

- дискови спирачки - първата кола с четири дискови спирачки е от болидите Miller Specials през 1930-е, развити от състезателния инженер Хари Милър.

- двойно предаване - Милър създава и болид със задвижване на четирите колела през същите 30 години на миналия век, предполагайки по-добро сцепление, особено в завоите.

- дизелови двигатели - пилотът Фреди Агабашиан шокира феновете през 1952-а с колата си задвижвана от турбодизел на Cummins.

- гуми - състезанието е използвано непрекъснато като тестова лаборатория за различни смески, структура и дизайн на протектора.

- магнезиеви джанти - създадени са от Тед Халибранд след Втората световна война и са използвани в състезанията през 60-е години, а по-късно навлизат при нормалните автомобили.

Победителите в състезанието незабавно получават статус на национални герои. Ето и някои от имената на легендите:
- Роджър Пенске - победител в състезанието 15 пъти и с три поредни през 2001, 2002 и 2003.
- Eмерсон Фитипалди - победител през 1989-а и 1993-а.
- Боби Унзър - три пъти победител - 1968, 1975 и 1981. Той е единият от двамата пилоти печелили състезанието в три различни десетилетия.
- Боби Рейхъл - печели състезанието два пъти - първият път като пилот през 1986-а, вторият като собственик на отбор през 2004-а.
- Марио Андрети - победител през 1969-а.
Най-много победи в състезанието - по четири са отбелязали Ей Джи Фойт, Aл Унзър старши и Рик Мейърс, като Фойт е първият отбелязал рекорда.

Участието на дами в състезанието е било напълно забранено през първите няколко десетки години и дори първото официално проникване на жена-репортер в боксовете е станало едва през 1971-а. Осем са пилотките участвали успешно в квалификациите - Джанет Гътри, Лин Сейнт Джеймс, Сара Фишър, Даника Патрик, Милка Дъно, Aнa "Биa" Бетриц, Симона де Силвестро и Пипа Ман. Дезире Уилсън също се е пробвала, но не е успяла в квалификациите за 1982-а. Гътри има три старта в състезанието, Сейнт Джеймс седем, Фишър осем,, Патрик пет, Дъно три, като през 2007, 2008 и 2009-а са участвали наведнъж три дами - Фишър, Патрик и Дъно. През миналата година е отбелязан рекорд от четири пилотки на старта - Беатриц, де Силвестро, Патрик и Фишър, тази година отново имаме дамска четворка - де Силвестро, Патрик, Ман и Бетриц. Патрик води 19 обиколки през 2005-а и е единствената дама изобщо водила в обиколки на състезанието, а третото й място през 2009-а е най-доброто дамско класиране.

 
 

Images Gallery


 

 
 

Comments

 

There are no comments yet. Be the first one to express yourself!

 
(required)
(recommended)
or
Login with Facebook
 

Благодарим Ви, че използвате кирилица за Вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератор на сайта.
 

Като използвате този Уебсайт, Вие се съгласявате с употребата на бисквитки.
За повече информация, моля вижте нашата Политика за бисквитките.
Затвори
Processing your request, please wait Loading, please wait...