След 20 години брачен живот се празнува сватбата изискваща нов порцеланов сервиз в знак на това, че от стария вече не е останала и една чинийка...
Така е и със сватбата на VW и Skoda, сключена преди 20 години на 16 април 1991-а, когато групата Volkswagen купи Skoda. Днес от старите шкоди има само спомени, новите са на топ-ниво и са сред най-успешно продаваните модели на групировката от Волфсбург.
След т.н. "кадифена революция" през 1989-а няколко крупни чужди концерна проявиха интерес към чешкото народно предприятие AZNP, в актива на което тогава беше доста успешния модел Favorit, разработен съвместно с Bertone и се подготвяше не по-малко успешната нова Felicia.
Сред конкурентите са Renault и Volkswagen, като французите започват да действат по дипломатически пътища и изпращат емисари. Volkswagen действа различно. Личните контакти на най-високо ниво се оказват по-успешни. Чешкото правителство преобразува на 28 март 1991-а тогавашното държавно предприятие в акционерното Skoda automobilova akciova společnost, а на 16 април се подписва съглашение между министъра на промишленоста на Чешката и Словашка Федеративна република Ян Върба и председателя на съвета на директорите на VW Карл Хан.
Договорът предвижда съхраняване идентичноста на чешката марка, немците тогава стават собственици на 31% от акциите за 300 милиона немски марки и добавят още 120 милиона за покриване на текущите дългове на Skoda. Тогава се е предполагало за още 350 млн. делът на VW за достигне до 50,5%, а през 1995-а концернът изцяло да стане собственик на марката. Общата сума на сделката била 1,2 милиарда марки.
Тогава новата чешка държава остро се нуждаела от пари и "вноската" на Volkswagen в икономиката на страната достига половината от всички чуждестранни инвестиции. До 2000-а година Volkswagen инвестира в Skoda над девет милиарда марки.
Skoda стана четвъртата марка в състава на концерна Volkswagen Group след Audi, Seat и Volkswagen. Стратегията, изработена от легендарния Фердинанд Пиих за укрупняване на автомобилните компании и намаляване на разходите за сметка на използване на еднакви компоненти при различните марки, започва да придобива сериозни очертания и полагат основите на стремежа на групировката към автомобилния Олимп. Днес във Volkswagen Group влизат вече 10 марки.
Работата над първата сериозна промяна в гамата на Skoda - новата Octavia, стартира през 1992-а. Моделът става първият, изцяло развит в рамките на концерна VW. Автомобилът се базира върху агрегатната база на Volkswagen Golf трето поколение, дизайнът е дело на Дирк ван Брейкел, днес дизайнер на Bentley, водещ инженер на проекта е чешкия инженер Дърболав. Моделът дебютира на пазара през 1996-а и първото му поколение се прави до 2004-а година.
There are no comments yet. Be the first one to express yourself!