GM влиза във фалит от утре

Main June 1, 2009 | Auto-Press.net A- A+ 1088 views | no comments

General Motors е подал иск до съда за отваряне на процедура за защитен фалит. Тази крачка на доскорошния символ на американската индустриална мощ със 100-годишна история, подкарва компанията в нова, не особено сигурна пътека, определяна от държавата и администрацията на президента Обама.

GM е основана през 1908-а и израства до доминиране на световната автоиндустрия с умело мениджиране, най-вече на президента Алфред Слоан, който твърдеше, че GM трябва да предлага автомобили за всякаква цел и кесия. В средата на 50-е години на миналия век в разгара на мощта си GM осигурява работа на над половин милион души, прави половината от американската автопродукция и е на второ място по сила сред корпорациите на Щатите след Standard Oil.

Съдебният иск е третият по големина във федералната история и първи по големина за индустриален фалит. Решението вкарва гиганта в бърза процедура на защитен фалит с осигуряване от страна на правителството фондове от още 30 милиарда долара за реструктуриране на автопроизводителя, процедура, която си има и своите опасности.

Банкрутът на Chrysler, също финансиран от правителството, който позволи да се влезе в съдружие с италианския Fiat S.p.A., беше като че ли главна репетиция за това, какво ще се случи с GM, но в доста по-малък мащаб. GM и администрацията искат нещата да приключат по-бързо и компанията да излезе от съдебна протекция през следващите от 60 до 90 дни.

От началото на годината GM беше държан на донорска система от правителството, което създаде и специален екип за контролиране и форсиране на прeустройството, което според някои пресмятания ще струва на държавата около 50 милиарда долара. По време на прехода правителството ще има над 60% собственост в автогиганта.

Канадското правителство също взима участие в събитията с финансиране от 9,5 милиарда долара. Профсъюзът на работниците от автомобилната индустрия UAW ще има 17.5% участие в новия GM, канадското правителство 12% и 10% ще останат за собствениците на акции.

В момента GM осигурява работа на 92 000 души в Щатите и индиректно отговаря за половин милион пенсионери. В плана за съкращенията влиза намаляването на работната сила с 21 000 души и затварянето на 11 завода.

От правителството индикират, че освен горните средства няма да има повече финансови инжекции и смятат, че след промените и трите големи от Детройт ще оцелеят. От тройката единствено Ford Motor Co. не е ползвал нито цент държавна субсидия.

Целта на реструктурирането и спасяването на GM е да се позволи възвръщането към печалба, което ще е възможно, ако пазарът в Щатите се възвърне до бройката от 10 милиона автомобила годишно.

В петък, последният "пазарен" ден за гиганта, акциите на GM паднаха до 75 цента - ниво на което са били по време на Голямата криза от началото на миналия век.

 
 

 
 

Comments

 

There are no comments yet. Be the first one to express yourself!

 
(required)
(recommended)
or
Login with Facebook
 

Благодарим Ви, че използвате кирилица за Вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератор на сайта.
 

Като използвате този Уебсайт, Вие се съгласявате с употребата на бисквитки.
За повече информация, моля вижте нашата Политика за бисквитките.
Затвори
Processing your request, please wait Loading, please wait...