Honda винаги е изненадвала със свеж подход в лансираните си нови модели и не го променя в случая с модела си CR-Z - първото в света спортно купе хибрид. Марката предлага нова форма на хибриден автомобил, който е спортен, забавен и изпълнен по напредничава хибридна технолигия. За мен лично и за феновете на марката най-важното в Honda винаги е било спортното начало и дух, но от няколко години в японската марка мисленето е малко по-друго. Притиснати от "зелената" автомода в страната на изгряващото слънце, наследниците на Соичиро са обърнали доста спортната "палачинка" и са я боядисали донякъде прекалено в зелено. Защото "зеленото" трудно се съчетава със спортния характер, чиято предпочитана боя е червената!
Подобна на CR-Z случка е описана в класическата новела на сър Артър Конан-Дойл "Д-р Джекил и мистър Хайд", когато под една кожа се крият два коренно различни характера - кротък и интелигентен, и буен, с престъпни наклонности характер. Е, и Honda CR-Z е такава – спортен "вълк" и "зелена овца", облечени във вълча "кожа".
Да се кара тази кола е предизвикателство и игра. Преди всичко с избора, който трябва да се направи - вълк, овца или нещо средно. На разположение са три варианта - Sport, Normal и Economy, които могат да се включват с просто натискане на бутон, разположен до волана, при всякаква скорост на движение. На равно и при дълги прави с леки завои най-добре е да се кара в стил "зелено", при изпреварване и катерене най-подходящо е червеното. Електромоторът се включва веднага с добавянето на солидна дозa въртящ момент и поведението на колата се променя, като това на опарена котка. 10-киловатовият електромотор предлага допълнителни 78.4 Nm въртящ момент при ниски и средни режимни обороти. Общата мощност на хибридният агрегат е 91кВт /124 к.с. при 6100/мин, a максималният въртящ момент е 174Nm на разположение още от 1000/мин.
Ключът между двата цвята се нарича паралелна хибридна система за задвижване. Обяснено просто, това е доста плосък електромотор с широчина около 50 мм, който е заврян между 1.5-литровия двигател и шестстепенната механична предавателна кутия. Той не се набива на очи при поглед под капака на колата се вижда единствено трифазовият силов кабел. Електромоторът се захранва от 100,8-волтова никел-метал-хидридна батерия с маса около 40 кг, разположена зад задните символични седалки. Заради нея, резервното колело не е с размерите на нормалните за колата.
Хибридната комбинация осигурява на колата мощност, каквато би имала с 1,8-литров мотор при значително подобрена горивна икономичност. Съответно на зелената "идея" Honda CR-Z има необичайно ниските за спортен автомобил емисии на CO2 от 117 г/км. При ниски обороти има още един трик - само един от двата смукателни клапана на всеки цилиндър е в работа, а вторият се задейства, когато оборотите достигнат средно ниво.
Управлението на горивната система и на мощността е организирано доста умно. Колата е с "fly-by-wire" /без механична връзка/ система на педала за газта. Поведението на дясната подметка на водача се следи от компютъра на колата и натискът и се сравнява с избрания режим на движение. В "зеления" сектор /между другото цвета на таблото се променя в зависимост от режима на движение от зелено през синьор в червено/, колкото и да натискате педала, ускоряването е забавено плавно с цел максимална икономия. Приборното табло дава непрекъснато информация за всеки избран режим на движение, подсказва и кога трябва да се сменят предавките, според избрания режим. Това ви подканя да сте по-"любезни" с природата чрез играта на цветовете - зелено е добре, синьото не! В същото време "садите" горички - специална индикация показва, че колкото по-природосъобразно карате, толкова повече "дръвчета" получавате на таблото. В спортния режим забравяме за зелените игрички, дърветата падат покосени, всичко светва в червено, на разположение е пълната мощност, максималният кеф и минималната горивна ефективност!
Навярно "отсякох" доста кубици за горското, но нямаше как да не пораздам газчица. Колата стои перфектно на пътя, заради яката си конструкция с уякчени Б-колони, отиваше точно там, където искам на платното, без замисляне от скоростта или ускоряването. В спортен режим за това подпомага и "изострянето" на волана. В крайна сметка CR-Z осигурява ускоряване от място до 100 км/ч за 9 сек и максимална скорост над 200 км/ч, като в същото време средният разход на гориво е към петте литра на 100 км път.
От последният Civic насам дизайнерите на Honda предлагат прекрасен външен дизайн на автомобилите си, нещо, което им убягваше в предишните десетилетия, когато акцентът падаше най-вече върху спортното представяне на моторите и трансмисията. CR-Z има красив и доста "вълчи" външен вид, което е напълно нормално за автомобил със спортен характер. Вътрешността повтаря същата идея с иновативни за марката линии, като върхът е 3D инструменталното табло, в което циферблатите като че ли "плуват", поддържани от извънземни сили.
Формулата за сядане в CR-Z е класическата 2+2 с големи, скулптурно анатомични предни седалки и "маркирани" задни. Последните могат да се сгъват напред, което позволява товарното пространство в колата да бъде увеличено от 237 литра (VDA) на изненадващите 400 литра (VDA). На разположение са автоматичен климатик, електропакет на стъклата и огледалата, круз-контрол, MP3/WMA, iPod® и USB интерфейс.
Системата за безопасност на колата е комплексна - изцяло дискова спирачна система с EBD и EBA, Vehicle Stability Assist и Hill Start Assist, предни, странични и тип завеси въздушни възглавници, инерционни колани, активни подглавници, подготовка за детска ISOFIX седалка и още доста неща.
There are no comments yet. Be the first one to express yourself!