Конкурсът "Автомобил на годината се провежда у нас от 1998 г. от Прес-Авто-Клуб България. Досегашни носители на престижния приз в България са били Toyota Corolla (1998 г.), Peugeot 206 (1999 г.), Rover 75(2000 г.), Opel Zaphira (2001 г.), Citroen С5 (2002 г.), Opel Vectra (2003 г.), Toyota Avensis (2004 г.), Skoda Octavia (2005 г.), Citroen С4 (2006 г.) и Ford S-MAX миналата година.
Ето и правилата за тазгодишното издание на конкурса:
Р Е Г Л А М Е Н Т
За провеждане на конкурса "Автомобил на годината 2008
І. Членове на журито
1.Член на журито може да бъде единствено член на ПАК.
2.Той трябва да работи активно в областта на автомобилната тема, да има публикации в пресата или репортажи за тестове в телевизионни, радио или Интернет програми.
3.Член на журито, обвързан с трудово-правни отношения (граждански или трудов договор) с фирма - автомобилен вносител не може да гласува в категория, в която съответният вносител има участник.
4.Във финалната фаза на конкурса за избора на Автомобил на годината могат да участват само членове на журито, които са тествали и петте номинирани финалисти. Същото се отнася и за категориите "Многофункционален автомобил и "4Х4 на годината.
ІІ. Изисквания към моделите за участие в конкурса
1.Да не е участвал в конкурса предишната година.
2.Да е в продажба у нас в годината между два конкурса, от края на заявките на единия до началото на следващия - от 27.10.2006 до 24.10.2007 г.
3.Да бъдат продадени най-малко 20 автомобила от заявения модел или да са реализирани негови продажби на стойност 300 000 лв. Същите изисквания важат и за категориите 4Х4 и "Многофункционален автомобил.
4.Автомобилът трябва да бъде изцяло нов или съвършено различно поколение на вече съществуваща гама. Замяната на двигатели, предавателни кутии, комби версии, добавяне на задвижване 4Х4, както и промяна във формите (фейслифт) не се смятат за даващи основания един модел да се счита за нов по смисъла на конкурса.
5.За участие в конкурса "Автомобил на годината се допускат само леки автомобили до 7 места.
6.В категорията "Многофункционален автомобил могат да участват само автомобили, които са с до 8 + 1 места, товароносимост до 1 т. и не участват в другите категории.
7.Модели от една фамилия, но от различни марки, участват еднократно в конкурса като едно цяло.
ІІІ. Време и начин на провеждане на конкурса
До 01. октомври – уточняване на регламента с членовете на ПАК, внасяне на предложения и обсъждане. Гласуване на регламента и състава на журито.
До 05 ноември – приемане на заявки за конкурса от членовете на СВАБ.
До 26. ноември – време за тестове на заявените автомобили.
Графикът се изготвя съвместно с фирмите от координатора на ПАК.
27 - 30 ноември – гласуване на финалистите.
На 08 или 09 декември ще се проведе общ тест на петте номинираните леки автомобили, 4Х4 и "многофункционални автомобили в един ден.
На 12. декември. е заключителната вечер и награждаването – хотел "Кемпински Зографски.
ІV. Гласуването ще се осъществи на специални бланки от всеки член на журито по следната схема:
1.Гласува се на два етапа. На първия етап се определят финалистите във всяка отделна категория и в него от всички предложени и одобрени за участие автомобили се излъчват по 5 финалисти във всяка категория. Всеки член на журито гласува за 5 автомобила, като всеки вот носи по 1 точка за дадения автомобил. Петте автомобила, събрали най-много точки участват във финално (заключително) гласуване по определена схема.
2. Във вторият етап (заключително гласуване) всеки автомобил ще бъде оценяван от членовете на журито по следните шест групи критерии:
V. Балообразуващи критерии
1.Дизайн (интериор и екстериор) – разпределят се 20 точки.
Максимално могат да бъдат присъдени на един автомобил половината точки, но нито една кола не може да получи 0.
2.Задвижване (двигатели, трансмисии) – разпределят се 20 точки. Максимално могат да бъдат присъдени на един автомобил половината точки, но нито една кола не може да получи 0.
3.Функционалност, удобство – разпределят се 15 точки.
Максимално могат да бъдат присъдени на един автомобил половината точки, но нито една кола не може да получи 0. Макс. 7 т.
4.Пътно поведение и динамичност 20 точки.
Максимално могат да бъдат присъдени на един автомобил половината точки, но нито една кола не може да получи 0.
5.Сигурност и безопасност – разпределят се 25 точки.
Максимално могат да бъдат присъдени на един автомобил половината точки, но нито една кола не може да получи 0. Макс. 12 т.
6.Цена/предлагане - разпределят се 30 точки.
Максимално могат да бъдат присъдени на един автомобил половината точки, но нито една кола не може да получи 0.
Критериите ще бъдат подредени в колони със съответния сбор точки.
Общият брой точки трябва да е ТОЧНО 130
Половинки точки не могат да бъдат присъждани.
С оглед редуциране на съществените разлики, ограничаване на необективните вотове и оптимизиране на гласуването във втория етап, в тазгодишния конкурс се въвеждат следните промени:
1.Автомобилът, получил най-голям брой точки във всеки бюлетин ще получи като крайна оценка 6, вторият – 4, третият – 3, четвъртият – 2 и петият – 1. Именно тези оценки ще бъда балообразуващи.
2.При равен брой точки на някои от претендентите се вземат предвид броя бюлетини, в които съответният автомобил е класиран на по-предна позиция.
3.Бюлетина, непопълнена коректно, ще се счита за невалидна.
There are no comments yet. Be the first one to express yourself!