Общо пет модела ще излизат от фабриката на „Литекс Моторс“ в село Баховица край Ловеч, стана ясно по време на организирано за журналисти през уикенда посещение в завода.
Заводът е готов, конвейерите са монтирани и на тях са сглобени първите пробни десет автомобила. Официалното откриване ще се състои през февруари, като засега датата не е уточнена. Автомобилите пристигат с готови боядисани каросерии и части, като асемблирането се прави на място.
Първоначално в Баховица ще се сглобява малкият Voleex C10, после ще пристъпят към асемблирането на SUV модела Hover, както и на пикапа Steed, който е номер едно в Китай през последните десет години. По-късно ще се добави и седанът Voleex C30, който пък наскоро е спечелил титлата „Най-добър семеен автомобил в страната“ (Китай).
В момента в българския завод са ангажирани 120 души, процесът на подготовка на нови кадри тече интензивно. Организацията на работата е по методиката на Toyota Production System. Работниците са организирани в екипи, като лидерът подбира своите хора и носи отговорност за качеството на работа, разказа шотландецът Алекс Крамп, генерален мениджър, бивш управител на фабриката на Nissan в Южна Африка, успяла да стане втора в света по качество под неговото ръководство.
Когато конвейерите тръгнат на пълен капацитет, край тях ще работят около 2000 души. Линиите са мултифункционални и могат да бъдат пригаждани към всеки модел, както и едновременно да правят различни модели. Капацитет на завода е до 50 000 автомобила годишно, а при трисменен режим на работа стига до 70 000. Първоначално продукцията ще е насочена към България и близките балкански пазари, а след 2012 г. износът ще тръгне и към други европейски страни, включително за Италия и Великобритания, като версиите за Острова ще са с десен волан. През първата година от завода ще излизат 2000 единици годишно.
Частите ще пристигат с 30-тонни контейнери от Китай през пристанище Варна. „Упражняваме непрекъснат качествен контрол. Във всеки момент се знае кой оператор какво прави и за какво е обучен“, сподели Алекс Крам по време на обиколката. Ако някоя кола даде дефект, дори и след години, ще може моментално да се разбере на кой пост и при кой работник е допусната грешка. Целият цикъл се състои от общо 105 пункта. Финално сглобените коли преминават през т. нар. Vehicle Evaluation (процес за оценяване на качеството). Двигателите са разработени съвместно с Bosch и покриват нормата Евро 5. Предстои появата на нови силови агрегати, които ще се придържат към модерните технологии на даунсайзинга (по-малък работен обем, по-малък разход и повече мощност). У нас ще бъдат пуснати и версии с фабрично монтирани газови системи. В такъв вариант с пикапа икономиите ще възлизат на 75% от разходите за гориво и по-високата цена ще се изплаща след едва 20 000 км.
Възрастта на работниците, преминали на специално обучение в Китай, е от 19 до 25 години. „Имате страхотни млади хора, които работят с дисциплина и ентусиазъм, и те заслужават аплодисменти“, сподели Алекс Крам. „Първият произведен тук автомобил, който мина през водния тест, не пропусна нито една капка, не съм виждал такова нещо“, похвали екипа си той.
Търсенето на новите автомобили, асемблирани у нас, е наистина голямо. От 14 октомври до днес са направени вече 200 поръчки, като преобладават Voleex. Базовата му цена у нас започва от 15 590 лв. с ДДС, като в обзавеждането влиза климатик и радио. Минималната първоначална вноска е около 1500 лв., а за месечните пригответе напълно достъпните 200 лв.
There are no comments yet. Be the first one to express yourself!