Гумената индустрия също има сериозни претенции за високо технологичен отрасъл и се развива успоредно с автомобилната. Доскоро се дивяхме на гуми 18-19 цола, сега не се стряскаме и от нископрофилните с автобусния размер 21 цола.
Борбата за повече място в колата налага изгонването" на класическата резервна гума с еднакъв размер на останалите четири, заместването й с по-малка бандажна или цялостното й премахване. За целта се използва комплект за временно залепване с полимери и компресор /новата Рено Лагуна/, контейнер с полимер под високо налягане /новата Мазда6/ или пък радикална промяна в конструкцията на самата гума. Проблемът тук е, ако не дай си боже, отново спукате гумата след като е изчерпан веднъж запасът херметик? Да не говорим, че ако е разрязана страницата на гумата или е изкривена джантата от удар в софийска дупка, комплектът е безсилен за поправка.
Тогава на помощ идва технологията самоносещи гуми" /self-supporting tires/. Тук при спукване не се спира за ремонт или замяна, дори при пълна загуба на налягането, като се запазват в сериозна степен скоростните възможности и пробегът на колата. Технологията вече получи общото име каране със спукани гуми" /Run Flat Tires - RFT/, като всеки производител си измисля собствено име за този си тип гуми.
Предимствата са очевидни: добре ли е да сменяш гума в калта, дъжда или снега? А какво да кажем при подобна ситуация за слабичка и финна девойка или за майка с две-три деца в колата? С RFT няма проблем да се продължи пътя, дори ако гумата е спукана на няколко места и изобщо в нея не е останал въздух.
Това се дължи на специалната конструкция със значително укрепените бузи" на гумата, които поемат тежестта на колата върху себе си при изпускане на въздуха. Технологията RFT позволява изминаване на 100 - 200 км със скорост 90 км/ч при напълно изпуснат въздух от гумата. Такива гуми предлагат днес практически всички водещи производители под различни имена - BFGoodrich SSS, Bridgestone RFT, Dunlop DSST, Firestone RFT, Goodyear EMT, Kumho XRP, Michelin ZP, Pirelli RFT, Yokohama RF.
Има и трето решение на проблема – с допълнителен пояс вътре върху джантата – технология, която се използва при бронираните автомобили. Най-напред в тази посока е Мишлен със системата си PAX, която включва специална джанта и гума с особенно закрепване, кръгов вътрешен пояс и датчик за налягане. Това засега не е евтино – за брониран автомобил подобно колело струва в комплект около 2000 евро. Системата явно има потенциал след като лиценз за нея са купили вече Пирели /Pirelli/, Гудиър /Goodyear/, Сумитомо /Sumitomo/ и Тойо /Toyo/, а останалата конкуренция подготвя аналогични разработки.
There are no comments yet. Be the first one to express yourself!