Омнибус значи за всеки!

Main June 11, 2011 | Auto-Press.net A- A+ 8845 views | no comments

Преди 105 години - на 11 юни 1906-а в Париж стартира редовния градски трaнспорт с автобуси. Първият автобус на линия е Brillié-Schneider с четирицилиндров двигател с мощност 35 к.с. и се е движел по маршрут от църквата Сен-Жермен де Пре до Монмартър и обратно. Той е бил собственост на Главната компания за омнибуси /Compagnie générale des omnibus - CGO/, която притежавала монопол за сухоземните пътни превози в Париж.

Думата Omnibus в превод от латински означава "общ" и още през 19-и век градският обществен трaнспорт е бил неотделима част от живота на парижани. Сред създателите на френския обществен транспорт е физикът Блез Паскал. Собствениците на обществените карети им измисляли запомнящи се имена, но каретите не били много.

"Плащането за всяко писмо, за билета в омнибус означава за мен ужасен разход и аз не излизам от къщи за да пазя дреxите си" - пише в дневника си Оноре де Балзак. Сюжетът на един от разказите си великият писател ce разгръща около праобраза на съвременния градски автобус - в случая конски еkипаж с "империал", т.е. допълнителни места на покрива. В разказа фигурират гондоли, малки и големи дилижанси - почти всички видове обществени карети на времето. Балзак пише и за гратисчиите - не само возещите се без билет, но и тези, които собственикът на екипажа е качвал наднормено, разчитайки на снизходителността на познат полицай. Първите ограничения в обществения транспорт на Париж са наложени още през 1662-а от краля-слънце - Луи XIV, когато по инициатива на самия Блез Паскал са били пуснати първите обществени карети.

Как се е появил терминът "омнибус"? За пръв път името е използвано в град Нант, където на един от площадите на удобно място за спирка на градския транспорт, избрано от един от собствениците на карети Станислас Бодри имало шапкарско ателие, наречено Omnes. Бодри с известна доза хумор нарекъл екипажа си Omnes omnibus, което в свободен превод означава "всички в една шапка". Нещата потръгват и в 1828-а Бодри получава патент от префекта на полицията на Париж за d'Entreprise générale des omnibus (EGO) – транспортна компания за "превоз на населението срещу фиксирано плащане по установени маршрути". Тогава Бодри вече има над 100 карети, а парижаните научават добре нова дума - името омнибус.

Бодри, обаче, скоро фалира и се самоубива, а наследник в градския транспорт му става основаната на 22 февруари 1885-а Compagnie générale des omnibus (CGO). Тя прави и първите опити да използва вместо коне моторно задвижване през есента на 1905-а в рамките на Парижския автосалон. По-смелите пътници можели да избират между паромобил Serpollet, бензоелектрическите хибриди на De Dion-Bouton и Krieger, и машини с ДВГ - Brillié-Schneider, Latil, Panhard. CGO в крайна сметка избира Вrillié-Schneider, която получава поръчка да 150 омнибуса.

В 1913-а в Париж има вече 47 градски маршрута с обща дължина 260 км, покривани от близо 900 омнибуса, през януари същата година от улиците изчезва последният от 700-е конни екипажа, а в лексикона на парижани влиза още една дума - автобус. Автобусните маршрути тогава се отбелязвали с буквите на латинската азбука, но те не достигнали и добавили и цифри. От омнибусите градските автобуси наследили качването от задната площадка, откъдето се влизало в салона първа класа, а по винтовата стълба на покрива при пролетариите втори клас.

За разлика от Берлин и Лондон, в Париж, обаче двуетажните автобуси доста бързо изчезнали от улиците, като причина за това бил обърнал се дабълдекер на площад Етоал. Откритата площадка обаче се запазила и заради писателя Сименон тези автобуси станали любими на комисар Мегре, защото на площадката можело да се пуши. За последен път подобен автобус минава по улиците на Париж през 2002-а по 29-и маршрут.

Парижките автобуси имали необичайна компановка, наложена от необходимостта за повече пътнически места. Шофьорът буквално възсядал мотора при първия сериен автобус Renault, модел PN от 1927-а. При дължина от 8,2 м автобус побирал 16 човека в първи и 12 във втори клас. Задвижвал се от 4-цилиндров двигател с мощност 45 к.с. и служил вярно на парижани до 1950-а.

В 1921-а Compagnie générale des omnibus слиза от сцената, а в наши дни функциите й се изпълняват от Régie autonome des transports parisiens (RATP), обединяващо всички видове градски обществен транспорт без такситата. Образци на старите парижски омнибуси, автобуси, тролеи и трамваи могат да се видят в Musée des transports urbains, interurbains et ruraux в Коломбе, окръг Горна Сена.

 
 

Images Gallery


 

 
 

Comments

 

There are no comments yet. Be the first one to express yourself!

 
(required)
(recommended)
or
Login with Facebook
 

Благодарим Ви, че използвате кирилица за Вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератор на сайта.
 

Като използвате този Уебсайт, Вие се съгласявате с употребата на бисквитки.
За повече информация, моля вижте нашата Политика за бисквитките.
Затвори
Processing your request, please wait Loading, please wait...