Chevrolet Volt спечели вниманието на публиката и пресата, когато бе представен за първи път по време на 100-ната годишнина на компанията през септември. И фактът е, че автомобилът се радва на голямо внимание, въпреки че General Motors не се радва на големи успехи. Миналия месец стана дума за огромна липса на финансови активи, а молбата към Вашингтон за заем допълнително пояснява колко е трудна финансовата ситуация около компанията. Засега става дума за 12 милиарда долара, които може да бъдат на разположение на GM.
Голяма част от плана на GM, който е бил представен пред Конгреса, до голяма степен вече се изпълнява. Основните елементи са увеличаване на производството на гориво-ефективни автомобили, рационализиране на марките и представителствата, редуциране на разходите по труда, продажба на някои активи и преструктуриране и консолидиране на производствените операции.
Ключът (поне в очите на Конгреса) вероятно ще бъде бъдещият производствен план на GM. Като се изключат Volt и Malibu Hybrid (които ще бъдат докарани до Вашингтон от изпълнителния директор, Рик Уейгънър), GM реално няма много настоящи продажби на по-ефективни автомобили. Обещава се бъдещото развиване на някакви модели, като от GM твърдят, че половината от гамата им ще бъде flex-fuel до 2012 година. Според обещанието на концерна до същата година той ще предлага и 15 хибридни модела. Допълнителното развитие на технологията на водородните горивни клетки, показана предимно в прототипа Equnox и в Project Driveway, също ще продължи.
По време на тригодишния прозорец от 2009 до 2012 година фокусът на компанията ще бъде предимно поставен върху Volt, но на базата на неговата хибридна система ще се появят и други подобни автомобили. Инвестиция от 2.9 милиарда долара през този период би трябвало да спомогне именно за размножаването на системата из други модели, потенциалното създаване на нови работни места и (поне от GM се надяват) превръщането на САЩ в лидер в тази сфера.
Мерките за редуциране на разходите обаче явно ще стават още по-строги. Chevrolet, Cadillac, Buick и GMC ще произвеждат нови модели, докато марката Pontiac ще получи специален статус. Освен това GM съобщиха, че Saab ще се присъединят към Hummer при „стратегическия преглед” на марките си. Засега не се споменава нещо специфично за марката Saturn, като се изключи това, че преди се споменаваше нещо за евентуално намаляване на моделите или продажбата на цялата марка. Историята за молбата на GM към шведското правителство до голяма степен разкрива, че вероятно марката ще се предлага за продан. Ford съобщиха за аналогични планове и за другата шведска марка – Volvo.
Намалените компенсации и дивиденти за шефовете плюс почасовите работници би трябвало също да помогнат за спестяването на средства. Но истинската помощ тук ще бъде вливането на финансова инжекция от 12 милиарда долара, с което компанията да успее да оцелее и евентуално да се вдигне на крака. Изключително песимистичните прогнози за продажби - между 12 и 12.5 милиона автомобила – означават, че ще има доста постни времена и през следващата година. Но след това се очаква рязък възход – GM се надяват да успеят да върнат пълния заем до 2012 година.
Специален механизъм около данъците ще позволи на данъкоплатците да получат някакви дивиденти от евентуалния ръст на GM по време на изплащането на заема. Разбира се, това ще стане, ако всичко върви по план. Но щом веднъж започне преструктурирането, намаляването на разходите и производствените промени бъдат направени, GM предвижда този печеливши операции, предвиждайки обем продажби от около 12.5-13 милиона. Не, че доскоро компанията не се доближаваше до 16 милиона продажби, но засега GM ще преследва спокоен и сигурен ръст.
There are no comments yet. Be the first one to express yourself!