Произвеждат BMW i3 от революционен материал

Main September 18, 2013 | Speed-Press.com A- A+ 9060 views | no comments

За да компенсира допълнителното тегло на електрическите компоненти при своите автомобили BMW i, производителят залага на олекотената конструкция и иновативните материали. Модулът Life на BMW i3 е изграден почти изцяло от карбонов композит – Carbon Fibre Reinforced Plastic или CFRP.
Карбоновите нишки се създават с т.нар. прекурсор (термопластични текстилни влакна от полиакрилнитрил) в SGL ACF в Моузес Лейк, САЩ. За тази цел всички елементи на нишката се отделят газообразно в сложен, многостепенен процес, за да се получи нишка от почти чист въглерод със стабилна графитна структура. Тя е с дебелина само 7 микрометра (0,007 мм) –за сравнение човешкият косъм има дебелина около 50 микрометра. За използването при автомобилите впоследствие около 50 000 от тези отделни нишки се комплектоват в т.нар. „rovings“ или „heavy tows“, след което се намотават за по-нататъшна обработка.
В иновационния парк Вакерсдорф е разположена втората производствена мощност на джойнт венчъра. Там създадените в Моузес Лейк пакети от влакна се обработват в индустриални мащаби до лек нетъкан текстил. Около 10% от вложените в BMW i3 карбонови нишки са рециклиран материал. Доставеният от Вакерсдорф нетъкан текстил от карбонови нишки се обработва в заводите в Ландсхут и Лайпциг до готови каросерийни части от CFRP. В Ландсхут през последните десет години специалистите на BMW Group успяват така да усъвършенстват и автоматизират производствения процес на CFRP, че днес да е възможно изгодно и висококачествено крупносерийно производство. За този период е постигнато понижение на цената на компонентите за каросерии от CFRP с до 50%. С помощта на висока температура текстилният пакет придобива стабилна триизмерна форма. Няколко от тези предварително оформени Preform заготовки после се комбинират в по-голям конструктивен детайл. Това позволява производството на каросерийни детайли с голяма площ, чието създаване от алуминий или стомана би било много трудно. Пред конфекционирането и предварителното оформяне следва насмоляването под високо налягане по познатия от авиацията и корабостроенето метод RTM (Resin Transfer Moulding). В Preform заготовките под високо налягане се впръсква течна смола. Благодарение на този разработен от BMW специален метод се спестява отнемащият много време процес на втвърдяване в отделна пещ, използван при конвенционалното производство на CFRP. Новите, разработени специално за CFRP преси не са сравними с пресите за обработка на конвенционална стоманена ламарина.
Композитните карбонови детайли от новия завод в Лайпциг, както и CFRP-елементите от завода в Ландсхут се сглобяват в новото хале за каросерии. От около 150 детайла, което е с една трета по-малко в сравнение с конвенционалното производство от стомана, тук се създава основата на Life-модула на BMW i3.
Освен всичко останало допълнителното потребление на електроенергия за производството на автомобилите BMW i в Лайпциг се осигурява от четири вятърни турбини, които са разположени на територията на завода. Повече информация в прикачения файл.

 
Keywords:   bmw, carbon fibre, ldquo, tows
 

 
 

Comments

 

There are no comments yet. Be the first one to express yourself!

 
(required)
(recommended)
or
Login with Facebook
 

Благодарим Ви, че използвате кирилица за Вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератор на сайта.
 

Като използвате този Уебсайт, Вие се съгласявате с употребата на бисквитки.
За повече информация, моля вижте нашата Политика за бисквитките.
Затвори
Processing your request, please wait Loading, please wait...