Първата радиална гума в света е на Michelin от 1946-а +видео

Main June 12, 2011 | Auto-Press.net A- A+ 10000 views | no comments

Преди 65 години - през юни 1946-а, Michelin пуска първата в света радиална гума, носеща обозначението серия Х. Новата мишелинка е била предназначена първоначално за моделите на Citroen - Traction Avant и готвещата се тогава в дълбока тайна малка народна кола toute petite voiture - Citroen 2CV, дебютът на която става след две години по време на автосалона в Париж.

Има сериозна причина за това, защо новата гума е била предназначена първо за автомобилите Citroen? След ненавременната смърт на великия Андре Ситроен в 1934-а компанията му попада под контрола на главния си кредитор - Michelin. Ръководител на Citroen става Пиер Мишлен, син на Едуар Мишлен, най-малкият от братята Мишлен, основали едноименната компания. Така Michelin е заинтересувана най-вече от обезпечаването с новите гуми на собствената си продукция автомобили. Така Michelin и Citroen първи в света показват съвременен подход в проектирането, когато модел и гума са създадени един за друг.

Ако се сравнят дотогавашните диагонални гуми с корда положена диагонално по борда на гумата с радиалните, при които кордата върви по най-късия път - радиуса от единия борд на гумата до другия, се оказва че и едните и другите тогава са имали доста преимущества. Бордът на диагоналната гума е по-здрав, докато при радиалната е по-уязвим. Диагоналните гуми давали и мек ход, което било доста важно при състоянието на тогавашните френски пътища.



След Втората световна война, обаче, автомобилостроителите все по-сериозно се оглеждали в икономическите аспекти на дейността си и автомобилът вече започнал да престава да бъде елемент от живота на хай-лайфа. Тук е разковничето на успеха на радиалната гума - тя е по-лека, има по-ниско съпротивление при търкаляне, което понижава разхода на гориво. Днес на първо място излиза друго важно качество на радиалната гума - далеч по-добрата управляемост на колата - заради понижената склонност към занасяне, по-голямото контактно петно с пътя и запазването му постоянно, независимо от динамичното натоварване.

В интерес на истината трябва да се спомене, че първият патент за радиална гума е от 21-и май 1915-а на американеца Артър Уилям Савидж, създател на знаменитата пушка Savage Model 99 с надлъжно плъзгащ се затвор (US Patent № 1203910). Радиалните гуми на Michelin са първите, произвеждани серийно в света и са проектирани от инженера Мариус Миньол.



Независимо, че са били проектирани за модел на Citroen, заради неумолимите закони на пазарната икономика, първият малолитражен автомобил, който и първи "премерва" новите гуми е модел на конкуренцията - Renault 4CV.

 
 

Images Gallery


 

 
 

Comments

 

There are no comments yet. Be the first one to express yourself!

 
(required)
(recommended)
or
Login with Facebook
 

Благодарим Ви, че използвате кирилица за Вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератор на сайта.
 

Като използвате този Уебсайт, Вие се съгласявате с употребата на бисквитки.
За повече информация, моля вижте нашата Политика за бисквитките.
Затвори
Processing your request, please wait Loading, please wait...