Тоyota с пълно право се смята за абсолютен лидер в областта на автомобилите задвижвани от бензиново-електрически агрегати. Не случайно именно Тоyota Prius беше избран за автомобил на годината от двете страни на Атлантика – през 2004-а в Щатите,а през 2005-а в Европа.
Именно този успех даде допълнителен тласък на японците, които добавиха в гамата на серийните си автомобили след това всъдеход и представителен седан. Съвсем естествена е следващата стъпка, която публиката очаква с огромен интерес – ще успее ли знаменитата марка да представи и спортен автомобил с подобно комбинирано задвижване?
Когато говорим за истински спортен автомобил и неговите любители, възниква въпросът за взаимната ортикария, която ги избива и тях и еколозите, заради повишения разход на гориво и отделяни вредности от автомобилите с ауспуси като кюнец. Какъв е пътят да се сдобрят и да нямат взаимни претенции? Пътят на Тоyota, разбира се...
При спортните автомобили цената не е сред най-важните фактори определящи търсенето и съответно решението за производство на автомобила. Проблемът пред всеки спортен автомобил се нарича тегло. Колкото е по-лек, толкова е по-бърз и динамичен. За всички спортни автомобили теглото е враг №1. При досегашните хибридни автомобили не чак толкова, но за новия спортен на Тоyota проблемът възниква с пълна сила.
ДВГ, електродвигател, топлообменник, акумулатор – всичко това са излишни килограми. Но те не впечатляват японците, а просто казват, че все пак природата е най-важна и колата изпълнява супер-строгите калифорнийски норми за изхвърляните от автомобилите вредности.
Малко повечето маса и устройства позволяват да се получи супер-баланс на автомобила от 50 към 50 върху двете оси, заради прехвърлянето в задната част на колата на част от тях. Естествено е паднала сериозна игра с компановката на колата, която не е и малка – габарити 4326 х 1860 х 1290мм при междуосие от 2650 мм.
Автомобилът е изпълнен по типичната за спортните автомобили формула за пътниците - купе 2+2. Колата има подвижен покрив, който позволява да имате на разположение както спортно купе, така и спортен кабриолет. Покривът е изпълнен от кевлар, леко и лесно се плъзга назад и се скрива под задния капак на колата. Рамката на предното стъкло и надлъжните арки на покрива си остават на място за да се осигури нужната безопасност на пътуващите и при открития вариант. Това решава въпроса на всички онези, които не могат да решат дали да имат роудстър или спортно купе. Не казваме кабриолет, а роудстър, защото покрива отивайки назад покрива задните седалки и автомобилът от четириместен става двуместен.
Автомобилът напълно оправдава епитета си спортен, въпреки зелената" си технология – ускоряването от 0 до 100 км/ч става за 4 секунди – отличен резултат за автомобил, който ще се предлага в Щатите на цена от около $30 000. Двигателят е V6, с ходов обем 3,5 л и максимална мощност от 400 к.с.
Чистота на двигателя, мощност – това са много важни неща, но най-важното условие за успеха на спортен автомобил е неговият външен дизайн. При Тоyota FT-HS дизайнът е като на потръпващ от напрежение преди бягане елитен състезателен кон. Всяка линия и повърхност на колата са опънати до крайност, ръбовете са заострени, автомобилът наистина е красив и динамичен.
Дизайнът е дело на екип млади творци от студиото CALTY в Нюпортбиич, Калифорния – Алекс Шен – екстериор, Уилям Чергоски - интериор, който е нарекъл творбата си Solo Space /пространство за един - англ./. Думите му са подкрепени от организацията на интериора и по-специално кокпита, който е ориентиран подчертано към водача на колата. Идеите по оформлението са черпени от автоспорта и доста е пренесено от автоомбилите във Формула 1.
Но дизайнът на автомобила не е подчинен само на емоцията, а и на аеродинамичната ефективност. Формата на Тоyota FT-HS много активно формира" около себе си аеродинамичната среда, като използва редица спойлери, сплитери, въздухозаборници и дифузори, които активно участват в цялостния облик на автомобила. Принципът за създаване на това купе е наречен от авторите "субтрактивен" – термин от оптиката и полиграфията, обозначаващ метод за синтезиране на цветове, чрез премахване от белия цвят на негови спектрални съставки. Благодарение на подобно премахване" колата няма традиционните брони, а третият стоп е станал спойлер. "Субтрактивната естетика" способства заедно с широкото използване на композитни материали, включително и за джантите, да се намали масата на колата.
There are no comments yet. Be the first one to express yourself!