Главният дизайнер на GM Ед Уелбърн прави преглед на 100-годишните традиции на марката Chevrolet в новаторството и стила

Общи 07 април 2011 | Auto-Press.net A- A+ 2175 посещения | без коментари

Източник: www.chevrolet.bg

• Легендарните дизайнери на GM
• Десетте най-добри дизайнерски разработки на Chevrolet


През изминалите 100 години, марката Chevrolet е била в основата на някои от най-значимите и революционни дизайнерски творения в автомобилната история. От своите пикапи с подчертано практични, но стилни линии, през автомобили като BelAir, превърнали се в символ на своето време, та до съвършенството на формите при всяко следващо поколение на Corvette, емблемата с папийонката е имала честта да краси едни от най-емблематичните силуети в автомобилния свят. Някои от дизайнерите на Chevrolet като Харли Ърл и Бил Мичъл успяват да се превърнат в също толкова легендарни фигури, колкото и някои от автомобилите, излезли изпод техните пера.

Първият Chevrolet – моделът Classic Six от 1912 година – е високо ценен заради своята елегантна и изискана линия, а цяло столетие по-късно хората продължават да се обръщат след модели като Volt и Camaro и да се възхищават на тяхното технологично новаторство и самоуверена осанка. С навлизането на марката Chevrolet във втория век от нейната история, тя си остава сред лидерите на пазара, предлагащи авангарден дизайн на достъпна цена. Кой би могъл да каже кои модели ще се превърнат в автомобилни икони през следващите 100 години?

Името на човека, натоварен със завидната задача да начертае пътя на марката Chevrolet в тази насока, е Ед Уелбърн – вицепрезидент на General Motors, отговорен за глобалния дизайн. От септември 2003 година той има честта да заема мястото на своите абсолютни кумири в лицето на дизайнерите на GM Харли Ърл и Бил Мичъл, но независимо от огромната отговорност, която изисква следването на стъпките на хора, превърнали се в легенди, той признава, че "в момента се забавлявам повече, отколкото когато и да било преди по времето на моята кариера в GM."

Бащата на родения през 1950 година във Филаделфия Eд, е съсобственик на каросерийна работилница. "В тези ранни години аз бях буквално заобиколен отвсякъде с автомобили," спомня си дизайнерът. Силният му интерес към всичко, свързано с автомобилите води дотам, че на единайсетгодишна възраст пише писмо до GM с молба да постъпи на работа като автомобилен дизайнер когато порасне. Писменият отговор от компанията му помага много, посочвайки предметите, към които трябва да се насочи в училище и давайки допълнителна информация за вътрешнофирмената програма за обучение. Eд обръща подобаващо внимание на тези подробности и спечелва място в споменатата програма – след като се дипломира в Университета Хауърд във Вашингтон, Федерален окръг Колумбия, той е нает на постоянна работа на пълно работно време в GM. От началото на 70-те години нататък, той работи в няколко от дизайнерските отдели на GM.

Едно от най-важните му произведения е аеродинамичният модел Aerotech – екстремна скоростна машина, постигнала максимална скорост от 417 км/ч през 1987 година. Този проект му спечелва известност както в GM, така и извън компанията. "За мен това беше една от най-значимите ми разработки. При нея работех съвместно не само с инженерите, но и с колегите от маркетинга и комуникациите – нещо, което дотогава не бях правил. След този проект аеродинамиката за мен се превърна в истинска страст, която продължава да ме вълнува и до днес."

След успеха на Aerotech, възходът на Ed по стълбицата на йерархията в GM е бърз и впечатляващ, достигайки кулминационната си точка с обявяването му за главен дизайнер на компанията няколко години пред прага на XXI век.

Тук той хвърля поглед в миналото и представя десетте автомобила, които според него притежават най-забележителния и емблематичен дизайн в историята на марката Chevrolet...

Chevrolet Classic Six от 1912 година

Моделът Classic Six е първият в историята, носещ официално имато Chevrolet, след като Уилям Дюран и Луи Шевропе се сдружават и основават компания за производство на автомобили, носеща популярната фамилия на швейцарския автомобилен състезател. Това е голям, луксозен и мощен модел, отличаващ се с най-големия като работен обем двигател в историята на Chevrolet до настъпването на ерата на впечатляващите 'big-block' V8 през 1958 година. Достолепната машина се продава на цена от 2150 щатски долара, която я прави значително по-скъпа от нейните съвременници. Classic Six е автомобилът-мечта според Луи Шевроле, който го конструира в сътрудничество със своя френски приятел инженер Етиен Планш. Моделът е показан за първи път през 1911 и е пуснат на пазара през следващата 1912 година, но остава в продажба само до 1914, след като компанията променя своите приоритети и се насочва към по-достъпни като цена модели. Именно тази стъпка предизвиква Луи Шевроле да се раздели със своя съдружник поради несъгласие с политиката на Дюран. Произведени са общо 5 987 екземпляра от този модел - "Tова е първият Chevrolet, така че значението му е огромно," споделя Ед по адрес на Classic Six. "Луи Шевроле използва целия си опит и натрупани знания и средства, за да го създаде и да се превърне в част от историята."


Chevrolet Deluxe Sport Coupe от 1932 година

Несполуките понякога се превръщат във велики дела – нагледен пример за това е моделът Deluxe Sport Coupe от 1932 година. Представен насред Голямата депресия в година, в която продажбите на Chevrolet се сриват с 50 процента в сравнение с предходната, моделът Sport е един от най-красивите модели, които Chevrolet създава преди Втората световна война – привлекателен компактен автомобил със заоблени форми в задната част, правещ чест на името си със своята спортна външност и динамични характеристики. Моделът по принцип е двуместен... доколкото това се отнася до закритата част на купето. При наличие на повече желаещи да пътуват, те са били настанявани на сгъваемата седалка в багажника отзад, където са се радвали на вятър в косите и усмивки при пътешествията в хубаво време и не чак дотам приятни изживявания при пътуване в дъжд. "Този дизайн е направо страхотен," не крие възхищението си Ед. "Той казва толкова много за същността на марката Chevrolet – толкова много от това, което би могло да си използва и за описание на моделите от актуалната гама на марката. В този модел има дух, той е бил достъпен и на модерно техническо и стилистично равнище. Клиентите са били убедени, че получават много за своите пари – нещо, което продължава да бъде валидно и до днес."

Chevrolet Suburban от 1936 година

Моделът Suburban не е просто значим модел за марката Chevrolet, той е важен за автомобилната индустрия като цяло. Може да се твърди, че това е първият по рода си SUV (Sport Utility Vehicle) – здрав и практичен модел с комби каросерия и шаси от лекотоварен автомобил. Всъщност пълното име на модела е Suburban Carryall (директно напомняне за неговата способност да транспортира практически всичко), а корените му могат да се проследят до 1933 година под формата на служебна машина с дървена осемместна каросерия на лекотоварно шаси с товароносимост половин тон, предназначена за използване от американската Национална гвардия и екипите на Корпуса за гражданска защита. Цивилната версия получава стоманена каросерия, предлагаща избор между двукрила или цяла задна врата. "Tова е своеобразен crossover-модел между лек и лекотоварен автомобил," описва Ед Suburban, заедно с който се ражда и най-дълго използваното име на модел в автомобилната история. "Интериорът му също е страхотен, наистина. Би могло да се каже, че това е и първият crossover на пазара, а същността му е доста близо до тази на съвременната Captiva."







Chevrolet Pick-Up от 1948 година

Американските тръкове (в смисъл на лекотоварни возила) и ванове (или фургони) са също толкова значима част от историята на Chevrolet, колкото и леките автомобили от тази марка. Моделите от 1948 година на свой ред са сред най-значимите, произвеждани някога от фирмата. Представени през лятото на 1947 година, те са първите продукти в гамата на GM с изцяло следвоенен дизайн, който ги прави едни от най-модерните изобщо в световен мащаб. Което никак не е зле за продукти, замислени да бъдат просто практични и издръжливи работни коне! Основният място в гамата заема функционалният и практичен пикап с товароносимост половин тон, който намира приложение по целия свят. "Поглеждайки го, този модел просто те кара да се усмихнеш," описва Ед въздействието на дружелюбната физиономия на работягата. "Това е наистина яка работна машина. Дизайнът му е наистина красив и не нарушава по никакъв начин функционалността на модела. Става дума за изчистен, прост и достъпен за потребителите продукт."


Chevrolet Corvette от 1953 година

"Това просто е първият Corvette," споделя Ед по повод на модела на Chevrolet, превърнал се в легенда. Cъздаден от не по-малко легендарния главен стилист на GM Харли Ърл, двуместният спортен Corvette от 1953 година е създаден с цел да освежи имиджа на марката Chevrolet и да даде отпор на вълната от европейски спортни автомобили, заливаща пазара в САЩ. Един от авангардните му отличителни белези е стъклопластовата конструкция на каросерията. Първоначално обаче моделът не бележи големи успехи – те идват едва след направените няколко години по-късно стилистични изменения. "Дълги години не считах този дизайн за нещо особено," признава Ед. "Но сега съм просто влюбен в него. Никога няма да забравя първия Corvette, който видях през живота си. Трябва да съм бил около седемгодишен, когато един ден вървях по тротоара на улица с три ленти. Един Corvette се появи иззад завоя, профуча покрай мен, вдигайки във въздуха окапалите листа и изчезна преди да се усетя. Казах си - 'Ей, това беше страхотно!’"

Chevrolet Bel Air от 1955 година

Chevrolet изцяло обновява автомобилната си гама за новата 1955 година, дарявайки своя топмодел Bel Air с така наречения ‘Motoramic' стил и представяйки станалия пословичен по-късно двигател V8 'small-block'. Вдъхновяващата динамика и пищният, самоуверен и преливащ от цвят дизайн са основните белези на купетата, кабриолетите и комби-версиите на Bel Air от 1955 година, отличаващи ги от останалите автомобили по пътищата. Моделите на General Motors от периода между 1955 и 1957 година са толкова различни от своите себеподобни, че си спечелват специалното прозвище 'Tri5'. "По мое мнение моделът Bel Air от 1955 година е най-добрият от групата 'Tri5'," споделя Ед. "Той е толкова напред за времето си, толкова свеж, толкова модерен. Tози автомобил е изглеждал много по-скъп, отколкото е бил всъщност – нещо, което днес може да се каже за Cruze."

Chevrolet Corvette Sting Ray от 1963 година

"Направо изумителен автомобил," възкликва Ед по повод Corvette Sting Ray от 1963 година – моделът, който издига гамата на Corvette до нови висоти. Създаденият на основата на концептуалната студия, дело на главния дизайнер на GM Бил Мичъл, изящният Sting Ray с неговите остри ръбове изглежда много по-изискан и цивилизован от предходните издания на Corvette, но зрелостта му не накърнява по никакъв начин първоначалната философия – да бъде вълнуващ както като външност, така и като поведение на пътя. Главни отличителни белези на автомобила, чиято каросерия продължава да се изработва от стъклопласти, са електрозадвижваните предни светлини и вертикално разделеният на две заден прозорец при версията купе – елемент, който по-късно ще бъде признат за главен мотив в дизайна на модела. "Водил съм много лекции върху дизайна на този автомобил," споделя Ед. "Всичко в него е изцяло ново – практически той е бил толкова нов и различен, че е трябвало да му дадат отделно ново име - Sting Ray. Всеки модел на Corvette от този момент нататък е малко или повече повлиян от този дизайн – дори и актуалното поколение. Оформлението на арматурното табло в стил двоен кокпит е част от интериорния дизайн на моделите на Corvette и Chevrolet до ден-днешен."

Chevrolet Pick-Up от 1967 година

Големи, грубовати и практични, новото поколение пикапи на Chevrolet от 1967 година са здрави машини, създадени да вършат сериозна работа. Мощни и практични, с целесъобразна стилистика, те се продават както за лични превозни средства, така и за работни возила – универсалност, която ги прави привлекателни и запознава масовия потребител с чара на пикапа. "Това е изключително емблематичен американски дизайн, счита Ед. "Виждайки този пикап пред очите си, веднага си представяте някой с дънки и кутия с инструменти на платформата отзад! Mного от нещата, които споменах в описанието на по-ранните пикапи са валидни с пълна сила и тук."




Chevrolet Pick-Up от 1989 година

Пикапите в гамата на Chevrolet все още имат изключително голямо значение към края на ХХ век, а премиерата на четвъртото поколение на серията от модели C/K – с интегрирани предни светлини и масивна, ъгловата осанка – е ярка манифестация на тази значимост. Разбира се, главната причина за появата на серията модели на бял свят си остава работата и ползата от тях при превоза на товари. В същото време нарастващата им употреба като "лайфстайл" автомобили налага Chevrolet да предложи пакета оборудване Sports – стъпка, която допринася за значителен скок в продажбите на тези модели. Пикапите се справят перфектно с експресните доставки и са идеално средство за демонстация на оригинален вкус на пътя. "Изключително изчистеният дизайн изглежда адекватно дори и днес," подчертава стилистичните преимущества на моделите Ед. "Тези пикапи постигат невероятни тиражи. Работейки над стилистиката на бъдещите пикапи на Chevrolet, нашите дизайнери черпят вдъхновение от снимките на тази серия, залепени на работните им места."

Chevrolet Camaro от 2010 година

Eд Уелбърн е голям фен на всички произвеждани някога Camaro и дори притежава собствен класически екземпляр, модел 1969 година. "В тази класация обаче реших да поставя модела на Camaro от 2010 пред този от 1969 година. Причината е, че той успя да обедини с въздействието си хора по целия свят – когато го представихме под формата на концептуален модел, видях отдавна пораснали мъже и жени със сълзи в очите. Моделът получи признание в глобален мащаб." В процеса на работа върху последното издание на Camaro, Eд и неговият екип черпят вдъхновение от личния му класически модел, "който специално докарах в студиото. Казах на хората от екипа, че искам да надминат това!" Въпреки че в мускулестите черти на актуалния модел има елементи от първите Camaro от периода 1967-1969 година – типичен пример са чупките в страничната част под задните странични прозорци – Eд държи дизайнът на изданието от 2010 година да бъде разглеждан "не като ретро, а като авангардна разработка. Миските ми винаги са били насочени към бъдещето, но в Chevrolet разполагаме с наистина великолепни традиции. Макар да ги използвахме до голяма стапен, никога не съм искал да създадем Camaro в ретро-стил." Главният дизайнер определя самоувереният и излъчващ оптимизъм дизайн на новия Camaro като "позитивен знак за служителите и клиентите на GM. Този модел запали пътеводна светлина за компанията."

 
Ключови думи:   camaro, chevrolet, Corvette, GM
 

Снимки


 

 
 

Коментари

 

Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!

 
(задължително)
(препоръчително)
или
Влез през Facebook
 

Благодарим Ви, че използвате кирилица за Вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератор на сайта.
 

Като използвате този Уебсайт, Вие се съгласявате с употребата на бисквитки.
За повече информация, моля вижте нашата Политика за бисквитките.
Затвори
Вашата заявка се обработва, моля изчакайте Зарежда се, моля изчакайте