Модерен, як и представителен - това са определения без които никой Jaguar не може да е от семейството на прочутите английски "котки". Поклонниците на ретростилистиката навярно ще бъдат огорчени — новият Jaguar е вече съвсем друг. Устремен силует, малки странични стъкла, повдигната линия в долния им край, хай-тех задни светлини и овални предни блок-фарове - дизайнерите на марката начело с Йън Калъм изпратиха в историята превзетия, макар и обятелен стар британски автостил и са направили новия XF подчертано съвременен.
Формално новата кола идва като замяна на модела S-Type, като в сравнение с него XF не е забележимо по-голям — 4961 мм дължина и междуосие 2909 мм. Но доста по-консервативният S-type не можеше да се противопостави на немските бизнес седани. Jaguar XF, обаче, доста ще ги притесни с външност и оборудване - сред опциите са система за сканиране на "слепи" зони, камера за обзор назад и адаптивен круз-контрол. За повече сигурност и удобство, системата Intelligent Lighting разполага с автоматичен контрол за включване и изключване. Когато системата отчете ниско ниво на светлина или чистачките на предното стъкло работят, тя автоматично активира страничните и ниските предни светлини. Мощните би-ксенонови предни фарове също могат да бъдат модифицирани. Те включват и странични светлини, които могат да се активират от индикаторите за посока на движението, така че да доставят повече светлина при маневриране на ниска скорост.
Новият Jaguar си е останал Jaguar - "Постарали сме се да запазим приемственост" - споделя Кълъм - "Jaguar не е толкова силна марка като BMW, например, така че нe би понесъл революциите на колегата Крис Бенгъл. Но и класика повече няма да остане". Смелостта на Кълъм е и доста форсирана - за разлика от BMW англичаните не са разполагали с толкова средства, нито време, за да направят изцяло нов автомобил на мястото на Jaguar S-type. В основата на седана XF лежи оптимизираната с помощта на цифрови технологии платформа на предшественика, алуминиевите елементи на окачването са еднакви с тези на купето XK. Купето е стоманено — разработката на алуминиево би отнела много повече време и пари. Частта на високо и свръхяките стомани е достигнала 25%. Това е направило новия Jaguar по твърд по отношение на купето с 18% от BMW 5 и с 10% от Mercedes E-клас.
Функционалното е винаги красиво - XF е най-аеродинамически ефективният досега Jaguar - коефициентът му Сх е 0,29. Когато бил утвърден окончателно външният вид на колата се оказало, че са идентични ъглите на наклона на предното и задно стъкло с тези на купето XK - повече от признак за породата на "котките". Интересен момент около силуета на колата е това, че изискванията за безопасност на пешеходците налагали повдигане на предния капак със 150 мм, но използваната система с пиропатрони, които повдигат задната част на капака при удар с пешеходец е позволила да се запази хармоничността на силуета.
Масивната радиаторна решетка е един от най-забележителните детайли от външния вид на новия аристократ със спортен дух XF, придавайки му отличителна и солидна осанка. Ниска предница, повдигната талия, скосен таван и мощни "плещи" – всички тези компоненти придават неповторима динамика на автомобила, дори в неподвижно състояние.
Всяка нова кола си има ключ, който помага да бъде разбрана. Настроението е ключът за вникване в характера на XF. Тук то е динамично и се развива в процеса на опознаването. Колкото повече вникваш в автомобила, толкова по-топло ти става на душата. Салонът те посреща с пулсирането в ритъма на живото сърце от премереното присветване на стартовия бутон - два проблясъка - пауза - отново два проблясъка. Наистина като ритъма на сърцето. Интериорът не може да бъде наречен просто свеж - той е коренно различен от всичко, което досега е било в Jaguar. По-рано имаше много дърво и малко метал, сега е обратното. Таблото е стегнато в алуминий и е обшито отгоре с кожа и едри шевове. Материалите не са имитация - кожата е кожа, дървото - дърво.
След натискането на бутона се събужда моторът, отварят се като събудени клепачи жалузите на вентилацията, а от средната конзола израства въртящият се селектор на предавките на автоматика. Агличаните уверяват, че е до осем пъти по-ефективен в сравнение с нормалните "ръчкови" селектори. Цилиндърчето е цинково, а системата е патентована и проверена за обливане с течности - контролерът работи, даже ако отгоре му се изсипят и двете чаши от разположените до него държачи.
За да се запали вътрешното осветление е достатъчно да се махне с ръка пред лампата, а за да се отвори жабката трябва да се докосне сензорен датчик в дървената апликация. Със сензорно управление е оборудван и централният екран на таблото, което намалява до минимум "копчалъците" по арматурата.
XF въплъщава концепцията на Jaguar, че добрият дизайн няма нужда от усложнения. Ореолното осветяване около контролните панели и командното табло Jaguar Drive Selector™, стартера и паркинг-спирачката, ги правят лесни з откриване и достъп.
Меката фосфорна светлина е използвана за осветяване и на приборите по таблото, подчертавайки спортното усещане на интериора.
Помислено е за типичното "драйвърско" начало на ягуарите, независимо от автоматика. При натискане на клавиша DSC за няколко секунди, напълно се изключва системата за динамична стабилизация, а еднократното натискане активира междинен режим Trac mode, допускащ приплъзване и пробуксуване на колелата. Топ-моделът SV8 има още клавиш Dynamic mode /обозначен с кариран флаг/, по-"нервен" педал на газтта и спортен режим на окачване. За любителите на ръчкането на предавките са лостчетата под волана, но тук е предвидена защита от глупака - кутията преминава сама на по-горна предавка при достигане на максимални обороти.
Неповторимо е усещането от скока на най-яката "котка" от място до стотака - пет и няколко десети от секундата. Скокът е плавен и непрекъснат, без ревове и драми от страна на двигателя. Мощ на 416 "кончета" в най-чистия си вариант. След това упражнение дори 298-е в хергелето на атмосферната осмица 4,2 л не впечатляват особенно.
Специалистите на Jaguar са пригодили интериора на XF така че да доставя максимум усещане за простор – между отделните пътници, между пътниците и вратите. Иновативна е концепцията за дизайна на седалките – предните седалки са с умишлено редуциран размер, без това да се отразява на комфорта. По този начин не просто се освобождава пространство, но и достъпът става значително по-лесен. Ширината на задните седалки пък е 6´4´´ - едни от най-добрите параметри за автомобилите от този клас, което прави пътуването отзад наистина комфортно.
Предните седалки имат електрическа настройка с минимум 8 възможни позиции, а моделите с оборудване SV8 предлагат 16-степенна настройка. Наред с това XF предоставя също и възможност за проветряване или затопляне на предните кресла (при SV8 влиза в стандартното оборудване) – целите, само облегалките или само седалките. Контролът на температурата в кабината и този за креслата е напълно индивидуален и може да се настройва дори на абсолютните им противоположности.
За разлика от предшественика си седанът XF има сгъващи се гърбове на задните седалки в пропорция 40:60, а обемът на багажника е 500 или 540 литра в зависимост от това дали има запасна гума или ремонтен комплект.
XF се предлага с възможност за избор измежду 17, 18, 19 или 20-инчови колела, като моделите с ниво на оборудване SV8 единствени предлагат 20-инчовите гуми като стандартна опция. Експертите на Jaguar за пореден път са постигнали впечатляваща комбинация от максимална якост и минимално тегло при изпълнението на алуминиевите джанти. Така специално проектираните колела допълват съвършенството на конструкцията на купето и заедно изграждат неповторимия спортен дух и атлетичен характер на XF. В отговор на изискванията за сигурност Thatcham се предлагат 20 вида секретни болтове.
За още по-голямо удобство, всички модели XF са оборудвани със сензори за дъжд, които активират автоматично чистачките на предното стъкло. Скоростта на работата им също се контролира автоматично в зависимост от количеството вода, което попада върху стъклото.
Всички версии на XF имат електрическа настройка и подгрев на страничните огледала. Автоматично потъмняващите се, електрически сгъваеми огледала са стандартно монтирани на Premium Luxury и SV8 моделите – електрохроматичното стъкло намалява отблясъците при нощно шофиране.
Системата за помощ при задно паркиране използва свръхзвукови сензори, монтирани на бронята, които индикират обекти до 1.8 метра зад автомобила. Предупредителен аудиосигнал алармира шофьора за обекти, а указателни стрелки на централния, чувствителен на допир дисплей предоставят допълнителна информация за тяхното местоположение спрямо автомобила.
Като опция се предлагат спомагателна система за предно паркиране, а също и камера за задно виждане.
Новият XF предлага редица функции за сигурност, контролирани само от ключа – заключване от разстояние на шофьорската или всички врати, заключване на багажника и на капачката за резервоара. Системата за заключване съдържа над 64 милиарда комбинации. Заключването (в това число и двойно) може да се осъществи и без ключа – единствено чрез натискане или двойно натискане на бутона на дръжката на шофьорската врата.
XF предлага избор измежду четири двигателя, всичките комбинирани с 6-степенна автоматична скоростна кутия на Jaguar и с монтирани зад волана превключватели за ръчна смяна на предавките (Jaguar Sequential Shift™): - 2.7-литров V6 дизелов с два турбокомпресора: 207 к.с., 0-100 км/ч за 8.2 сек. и максимална скорост от 229 км/ч, 3.0-литров V6 бензинов: 238 к.с., 0-100 км/ч за 8.3 сек. и максимална скорост от 237 км/ч, 4.2 V8 бензинов: 298 к.с. , 0-100 км/ч за 6.5 сек. и максимална скорост от 250 км/ч, 4.2 Supercharged V8 бензинов: 416 к.с., 0-100 км/ч за 5.4 сек. и максимална скорост, електронно ограничена до 250 км/ч.
Цените стартират от 109 700 лв. с ДДС за модификация Luxury с дизелов двигател и стигат до 194 300 лв. с ДДС за варианта SV8 Supercharged.
Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!