Преди 45 години - на 1 юли 1966-а от конвейера слиза първият сериен Wartburg 353. Колата е с маса 920 кг, има трицилиндров, двутактов двигател с мощност 45 к.с., ускорява се от място до 80 км/ч за 15 сек и развива максимална скорост 125 км/ч.
Създател на колата е конструкторът Ханс Флейшер, който е изкаран пред погледа на обществеността едва през 1978-а година в годишника Motor-Jahr, когато колата е вече безнадеждно остаряла. Той започва автомобилния си живот в завода на BMW AG в Айзенах, където преди войната е стажант в отдела за шасита и двигатели. След войната остава в Източната зона, където работи по проекта Baumusters 340, станал впоследствие серийното EMW-340 и Baumusters 311, получил пък в серийното производство името Wartburg 311, създател е и на цяла редица опитни образци, недостигнали до серийно производство.
Поредният Baumusters - 343 се превръща във Wartburg 353 и производството му стартира в бившия завод на BMW AG в Айзенах, който от декември 1955-а се нарича VEB Automobilwerk Eisenach (AWE). В това предприятие до януари 1956-а се прави модела IFA F9, който преди това в 1940-а е разработен като перспективен от DKW. Всъщност това е и колата, станала "донор" за съдържанието на Wartburg 353, включително трицилиндровия двутактов мотор и рамата.
Независимо от ограничените ресурси, работниците на AWE направили добра машина, правена на съвременна за времето си заваръчна линия, купена от Renault и боядисвали колата на западногерманска линия Dürr. Опитвали се да усъвършенстват с времето и конструкцията на колата, дори пробвали да монтират и роторен мотор.
Wartburg 353, наречен от народа доста любовно "Големият пръ...лив Ханс", за разлика от малкия - Trabant, оставя зад себе си характерния кисел пушек на изгаряното с горивото масло. За икономия на гориво в задвижването на предния мост, както и при трабанта се използвали спеиални съединители, които позволяват да се кара по инерция без да се изключва мотора /фрайлауф/. Интересна подробност е че на 20 септември 1970-а шефът на отдела за двигатели на AWE - Конрад фон Фрайберг става световен шампион в класа състезателни водни скутери R1, с лодка, снабдена с форсиран двигател на Wartburg 353.
Wartburg 353 беше добре познат във всички соцстрани с изключение на СССР, продаваше се в Белгия, Кипър, Малта, Финландия и дори в ... ЮАР. Колата печели известна популярност дори във Великобритания, където се продава под името Wartburg Knight (Рицар). Машината беше ценена за надежността й и огромният багажник във варианта комби.
На 1-и октомври 1985-а от конвейера в Айзенах слиза милионният Wartburg 353, но вече се чувства вятърът на промените. И в Цвикау, и в Айзенах "премерват" четиритактови, четирицилиндрови мотори на VW, специално във Wartburg 1,3-литровия VW Alpha. Тогава вече между двете Германии се развиват т.н. "компенсационни" сделки, наречени по-просто бартер. След падането на Берлинската стена става сериозен парадокс в Айзенах - на 25 март 1990-а е обявено, че заводът AWE става собственост на ... Opel!
Производството на Wartburg е спряно на 10 април 1991-а, като дотогава са направени 1 224 662 Wartburg 353 и 353W, както и 152 775 Wartburg 1.3 с мотор Volkswagen.
Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!