Има вече и такава категория автомобили – спортни електромобили. Наистина не са много, но тези техни представители, които наистина се движат и могат да бъдат поръчани на производителите им са истински мълнии на четири колела. И за да не бъда голословен ще се опитам да представя два от тези електробързаци – Venturi Fetish и Lightning GT.
Френската компания Venturi не е сред най-известните в автомобилния свят и съществува не толкова отдавна – основана е през 1984 година. Тя е сред много малкото на брой френски автомобилни производители, които предлагат спортни автомобили.
В края на предишния век е имала добри продажби за мащаба си и дори е достигнала до Меката на автомобилния спорт през 1992 година, когато подържа отбор във Формула 1, където успява и да спечели през сезона точка, съвсем не лош резултат за отбор-дебютант. След напускането на Формула 1, поради непосилния за малката фирма бюджет, Venturi влиза в по-малките пистови шампионати, където има отбелязани победи над такива гиганти в автоспорта като Porsche и Ferrari.
Съдбата не е била много благосклонна към французите и в края на века компанията се клатушка на ръба на фалита. Нещата се промениха сериозно, когато през 2002-а година фимата показа концептуалната си разработка на спортния автомобил Fetish. Най-голямата новост и и стинска мълния тогава беше официалното съобщение, че задвижването на автомобила ще бъде с електродвигател и то не какъв да е а спортен. От фирмата обещаха колата да врезе и в серийно производство, доколкото тази дума може да се употреби за толкова уникален автомобил ръчна изработка, където за икономия на тегло се използват много интензивно карбонови елементи в каросерията.
Проблемът при електромобилите досега, пък и по-нататък ще се нарича акумулатор. С двете му неприятни страни – малък капацитет и висока собствена маса. С поставянето на последното поколение акумулаторни батерии Venturi LIV-7 масата на необикновенния спортен автомобил беше свалена от първоначалните 1100 на 980 кг. Акумулаторите могат да се презареждат 2000 пъти, като им се дава фирменна гаранция от 10 години. С едно зареждане автомобилът може да измине около 250 км път, а в зависимост от начина на зареждане възстановяването на заряда на батериите може да стане от един до три часа.
Задвижването на ток си има и много добри страни – главната от тях е че 100% от въртящият момент на електродвигателя, в случая 220 Нм, са на разположение още с първите обороти, което позволява да се съкрати времето за ускоряване и при Fetish за упражнението 0 – 100 км/ч са необходими дори по-малко от 5 секунди! Максималните обороти на двигателя – 14 000 в минута могат да спорят с тези на моторите във Формула или пък при кралската класа на спортните мотоциклети. Мощността на електродвигателя, който е разположен централно зад седалките, при Fetish достига 245 к.с.
Много важен въпрос при използването на акумулатори е тяхното обезопасяване и запазване в случай на пътна катастрофа. За целта към карбоновия монокок на колата, защищаващ пътниците, са добавени отвън допълнителни секции от деформируем алуминий. Колата вече се продава и фирмата приема поръчки за нея при цена от 297 000 евро.
Британците от Lightning Car Company са приготвили друга, дори още по-сериозна светкавица" / Lightning – англ./. Техният електрозвяр има нито повече нито по-малко от 700 к.с. под капака, а от фирмата обещават, че колата ще е на разположение на клиентите през следващата година. Колата прилича на колите на типично английските спортни марки Jaguar, Маrcos и ТVR, има акумулатори на фирмата Altairnano и електродвигател PML. Стотака се прескача за по-малко от четири секунди, а от фирмата твърдят, че с едно зареждане колата им може да измине над 400 км път.
There are no comments yet. Be the first one to express yourself!