Кормилното управление на колата е сред най-дълго непроменяните в съвременните серийни автомобили. Най-разпространен вариант е с използването на рейка, при който напоследък се развива сервото - от хидравлично в електрическо, заради използването на по-малко енергия. Използват се и рейки с променлива стъпка за различен "отговор" на волана при различните скоростни маневри.
Може би единствената отличаваща се схема през последните десетина години е тази на GM, използвана при кросовъра Sequel, където воланът няма пряка твърда връзка с кормилното управление, а то функционира по електропът.
Днес вече има стъпково, да не кажем революционно развитие по въпроса, идващо от немски специалисти, които представиха прототип на сензорен волан. Той е проектиран от специалисти на изследователския център за изкуствен "интелект" на университети в Щутгарт и Дуйсбург-Есен. Целта на разработката е да се намали степента на отвличане вниманието на водача от ставащото на пътя.
Прототипът е изпълнен от акрил с дебелина едва 11 мм и с помощта на инфрачервена камера следи движенията на пръстите по монтирания в него екран. Това позволява да се управляват системите на автомобила с помоща на прости интуитивни движения, без да се търсят с поглед или на опипом различните бутони по таблото или централната конзола.
В момента учените водят преговори с автопроизводители за възможна негова поява и при масовите автомобили. Главната им задача сега е да се намери материал, който да не пречи на функциите на въздушната възглавница за шофьора. Основният проблем, обаче, на подобен волан е в доказването на неговата целесъобразност като цяло, отчитайки и евентуалната му висока цена и сложност.
There are no comments yet. Be the first one to express yourself!