През целия уикенд на пистата в Божурище безжалостно се търкаха гуми за хиляди левове. И то от автомобили като последните S, R, С и М-клас на Mercedes, които участниците непрeкъснато си разменяха. Но за спасението на пътя пари не се жалят. Именно това направи официалният представител на гиганта Daimler-Chrysler у нас - Балкан Стар, като покани инструкторите по пътна безопасност на автопроизводителя да понаучат на това-онова журналисти и собственици на автомобили на трилъчната звезда.
Програмата на Mercedes-Benz - Active Safety Experience, не е училище за пилоти, въобще не е и училище. За два часа не може да се научи никой да кара в аварийни ситуации или пък да преминава през завой с вратите напред. Главната идея на краткия курс е да се разбере, че критичната ситуация идва бързо и неочаквано, дори бавното градско каране с 50-60 км/ч може да стане критично с изгубване на контрол върху колата. Именно тук идва помощта и подсказването на щутгардци, че трябва да се разчита на системите за безопасност, но и правилно да се "разговаря" с тях. Пътем се изсипаха доста добри думи от инструкторите по отношение на електронните системи за безопасност на марката - АBS, Brake Assist, Pre-safe и ESP.
Карането включва няколко упражнения на сух и мокър асфалт - змейка, спиране и завой, както и ситуация на попадане от сухо на мокро и екстренно спиране на изключително хлъзгава повърхност. В такива условия пределът на възможностите на автомобила и шофьора са в рамките на 60-70 км/ч, но човек трябва да премине през нещо подобно, за да разбере опасността. Най-добре е това да стане на полигон, а не в условията на натоварено движение или в завой.
Това, което Балкан-Стар предложи на Божурище - ден за активна безопасност, беше по същината си интересна рекламна и ПиаР акция, както за фирмата, така и за безопасността при каране. Същината на идеята в последния аспект е да се усетим, колко тънко е равновесието на силите, действащи върху автомобила при движение, че дори и ниските скорости могат да докарат големи неприятности.
Може би най-добре илюстрира идеята на курса девизът му: "Ние правим все по-безопасни автомобили. Но какво да кажем за шофьорите?" Наистина и най-изтънчената електронна система не може да помогне там, където масата от шофьори работи 80% инстиктивно и 20% осъзнато и контролирано. Никой и нищо не може да помогне там, където "зръцето зад волана" е напълно безмозъчно. Дори и най-съвършенният Mercedes.
Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!