През цялата си 93-годишна история Maserati неведнъж се е оказвала на границата на фалита, но днес положението с италианската фирма спокойно може да се оцени като истински ренесанс в новия век. Много голяма роля за възстановяването на финансовото положение на фирмата и изкарването й на печеливши позиции има моделът Maserati Quattroporte, осигурил решаващ пробив на американския пазар, където днес се реализират 45% от правените в Модена автомобили. През миналата година в Щатите Maserati реализира над 2100 автомобила, докато през 2002-а италианците имаха само 792 продажби. В същото време продажбите на Audi A8 там паднаха с 31%, а BMW 7 Series и Mercedes-Benz S-Class слязоха надолу с 18%. Върху ръста на продажбите на Quattroporte положително повлия и новата автоматична трансмисия, заменила класическата механична. Така след 17 години на загуба Maserati разчита да завърши годината с печалба и да реализира над 7000 автомобила.
Бляскавият имидж на времето, финният италиански дизайн и технологиите на Ferrari свършиха сериозна работа и Quattroporte се оказа точният модел на точното място и в точното време. Той спечели вниманието на купувачите и стана достоен съперник на разкошните седани Mercedes-Benz S-Class и BMW 7 Series в ценовата ниша от 100 до 120 хиляди евро, и дори се изправи срещу доста по-скъпите модели на марките Bentley и Aston Martin.
Maserati Quattroporte уцели точният си адресат - човек с годишен доход около и над 200 000 евро и сметка в банката около пет милиона. Този клиент има нужда от представителен автомобил, но не толкова често срещащ се като моделите на Mercedes. Затова няма нищо странно, че в областта на имиджа си Maserati задмина конкурентите си при несравнимо по-нисък рекламен бюджет.
В Модена подготвят за пускане купето GranTurismo, в чийто дизайн е събран в чиста форма натрупаният имидж на марката от 50-е години на миналия век. В концептуално отношение колата е базирана на разработката Maserati Birdcage, създаден от Pininfarina и наречен в чест на състезателната кола за Льо Ман - Tipo 61 Birdcage 1959 г. "В Birdcage се постарахме да съхраним оригиналната идея при която купето е органично продължение на механичната част." - коментира Андреа Пининфарина - "Ключов за съвременния стил на Maserati е балансът, сплавта между елегантност и агресия, и за мен GranTurismo е най-красивото Maserati, появило се през последните 50 години".
GranTurismo е типичен пример за пълноразмерно класическо купе с 4-местна стоманена каросерия, монтиран отпред двигател и задвижване на задния мост. По вътрешния обем на салона колата е напълно съпоставима с Bentley Continental GT, но в оформлението италианците не са използвали толкова много дърво. "Дървените апликации са характерна особенност на английските автомобили, докато ние предпочитаме други материали, най-вече от метални сплави" — казва Андреа Пининфарина.
Външно GranTurismo има очевидно сходство с Quattrоporte — дизайнът на 4-врат модел удачно реализиран в по-компактен двуврат формат. Купето използва скъсената платформа на седана /126 мм по-късо междуосие/ и има аналогично окачване с регулируеми по електронен път газови амротисьори.
Под капака е разположен добре познатият от Quattroporte 4.2-литров двигател V8, изработка на Ferrari. Максималната му мощност е 405 к. с. Принципиалната отлика на тази "осмица" — е мазилната система с традиционен, а не сух картер. Според техническия директор на Maserati Жан-Люк Бросар сухият картер отива повече на истинските автомобили за състезания, където са много високи страничните ускорения, които отместват маслото от картера и се влошава мазането. В случая с GranTurismo този въпрос не е толкова актуален. Автоматичната предавателна кутия е монтирана директно към мотора, за разлика от механичната кутия на Quattroporte, която по системата трансаксъл е прибрана до задния мост. Независимо от това GranTurismo има почти идеално разпределение на масата по мостове — 49:51.
След купето от Maserati обещават да покажат открития модел Spyder с 4.7-литров, 470 к.с. двигателем V8, заимстван от Alfa Romeo 8C Competizione. Това ще е отговорът на моденци на баварците — облегченият спайдер ще се противопостави на кабриолета BMW M6.
Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!