Автомобилната индустрия в България с продажби за 1 млрд. евро

Общи 05 декември 2012 | Speed-Press.com A- A+ 6245 посещения | без коментари

Българската автомобилна индустрия се завръща и постепенно се издига като пример за качествено производство, на фона на застоя в областта на имотите, туризма и услугите.Около 50 компании – от дъщерни фирми на водещите световни производители, до малки местни предприятия, осигуряват работа за над 9000 души в цялата страна. През 2011 г. продажбите в сектора достигат до 1 млрд. евро и съставляват около четири процента от общия износ. Сред клиентите са Mercedes-Benz, BMW, Ford, Audi, Citroen, Peugeot и Renault.Най-ниските разходи за труд в ЕС, десетпроцентният плосък данък и стабилността на българския лев, фиксиран към еврото по условията на валутния борд са привлекателни за автомобилните доставчици. „Има един клъстер в Пловдив и един в София, но секторът не е особено добре познат, защото е изцяло ориентиран към износ“, казва Павел Езикиев от Neveq Capital Partners, инвестиционен мениджър на два фонда за Източна Европа, базирани в София.Тук лесно се намират млади инженери по електроника, повишава се и броят на специалистите, които се завръщат в България, поради липсата на работа в САЩ и Северна Европа.„Вярно е, че заплатите са по-ниски, отколкото във Великобритания и САЩ, но покупвателната способност e двойно по-висока и има повече възможности“, добавя г-н. Езикиев. Немските компании са първи. Festo – фирма, специализирана в автоматиката, започва производство в България преди почти 20 години. Производителят на хидравлични помпи Ixetic и White Automotive – компания, занимаваща се с автомобилни заключващи системи, изнасят продукция за повечето европейски производители. От BHTC (Behr-Hella Thermocontrol) планират да отворят нова фабрика с 600 работни места близо до Пловдив – втория по големина град в България. В нея ще се произвеждат климатични системи за коли. Развойният център за електроника на Johnson Controls в София се е превърнал в един от най-големите центрове на американската група, с над 600 служители, заети в областта на технологиите за информация на водача и автомобилната електроника.Роман Василев, директор на центъра, очаква стабилен поток от свежи инвестиции в автомобилния сектор след навлизането на Great Wall Motors, най-големият частен производител на автомобили в Китай, който е избрал България за тестов пазар за износ към останалите страни от ЕС.„България е добро място за производство не само на коли, но и за специализирани превозни средства – автобуси, камиони и пожарни коли“, казва г-н. Василев. „Имаме квалифицирана работна ръка и конкурентни възнаграждения.“ В завода си край гр. Ловеч, в Северна България, Litex Motors – съвместно предприятие на GWM и Litex Commerce – българска холдингова група, започва да произвежда Voleex C10, нискобюджетен хечбек. Планира се през следващата година да започне производството и на Steed 5 – пикап с двойна кабина, и Hover 5, един от най-популярните SUV автомобили в Китай. Няколко компании от страни извън ЕС също са избрали България за отправна точка към пазарите на Централна и Западна Европа.Южноафриканската фирма ALC има предприятие край София, където се произвеждат кожени седалки и елементи от интериорите на BMW, Mercedes и Nissan. Две турски компании – Ayfa Otomotiv и Mars Otomotiv ще произвеждат предни фарове и други осветителни тела. Индийската инженерна компания Escorts планира да построи фабрика за автомобилни части и за сглобяване на трактори. България не успява да привлече автомобилни производители, търсещи начини за намаляване на разходите с преместване на производството им в Източна Европа, до пристигането на Great Wall. Любомир Станиславов, вицепрезидент на Автомобилен клъстер България, смята, че преместването на мощностите на Renault в Румъния и на Fiat в Сърбия засилват усещането за изолация на страната от основното производство на автомобили.„Особено неприятен е фактът, че първоначално Renault произвеждат автомобили в България, а след това се преместват в Румъния“, отбелязва г-н. Станиславов. Във фабрика, разположена близо до Дунав мост в Русе, на 30 000 кв. метра площ, френската компания Montupet произвежда части за двигатели, които се изнасят за предприятията на Renault-Dacia в Румъния, както и за други европейски производители.Майкъл Брайсън, директор на българския клон на Montupet, отбелязва, че в помощ на инициативата Община Русе предоставя терен за изграждане на завода, а фиксираният курс на еврото в България дава валутна стабилностна фона на несигурната ситуация в Румъния. „Обучихме 100 човека за година и половина, а сега имаме 800“, казва г-н. Брайсън. „Започнахме с производството на компоненти за Ecotec двигателите на Ford.” В България е основан клъстер, който да насърчава производството и използването на електрически превозни средства. Първата стъпка на членовете му е да създаде съвместно дружество, което да разработи зарядна станция за хибридни и електрически автомобили, използваща предплатени карти. В момента системата се тества в София.Ивайло Томчев, ръководител „Проекти“ на клъстера, смята, че България има нужното ноу-хау да произведе електрическо превозно средство. „Бяхме един от водещите производители на електрокари, така че имаме нужната за този пазар компетенция.“

 
Ключови думи:   bmw, capital partners, citroen, ford, mercedes benz, peugeot, renault
 

 
 

Коментари

 

Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!

 
(задължително)
(препоръчително)
или
Влез през Facebook
 

Благодарим Ви, че използвате кирилица за Вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератор на сайта.
 

Като използвате този Уебсайт, Вие се съгласявате с употребата на бисквитки.
За повече информация, моля вижте нашата Политика за бисквитките.
Затвори
Вашата заявка се обработва, моля изчакайте Зарежда се, моля изчакайте