През последните години във Формула 1 със завидно постоянство се правят непрекъснати промени в техническите изисквания, всяко от които разделя отборите на съгласни и несъгласни.
Основната идея на промените е съкращаването на разходите на отборите, нещо с което са съгласни всички. Но всяка промяна изисква нови разработки, което значи нови разходи. Интересно е да се види за какво са давани те през почивката между двата сезона - 10- и 11-а година? Преди всичко за работа по аеродинамиката на болидите и то най-вече в практическата й част.
От тази година е забранено използването на измислените от McLaren въздуховоди, повишаващи ефективността на задния спойлер на правите. Сметката им беше проста - изкуствено променяйки плътността и посоката на въздушния поток, пилотът разполагаше с увеличаване на максималната скорост. Това вече няма да става, защото са забранени всякакви системи, променящи аеродинамичните характеристики на болида от страна на пилота ... освен предварително договорените?
Кои са те? Първата се използва вече два сезона - регулируеми елементи на предния спойлер. Тя има по два подвижни елемента, всеки от двата края на спойлера, който може да променя ъгълът си на атака до 6 градуса два пъти в обиколка. Но двойните дифузори, измислени през миналата година от група отбори и след дълги спорове, признати за легитимни, намалиха до нула ефективността на "активния" преден спойлер.
Двойните дифузори създават по-висока притискателна сила в задната част на колата и в същото време силно турбулизират потока в който навлиза задния автомобил, което прави безcмислена работата на активните елементи на предния му спойлер. Дори още повече - със силната турбуленция на може да се справи и целият преден спойлер.
Този сезон няма да има нито "активен" преден спойлер, нито двоен дифузор. Идеята е да се улеснят задминаванията, нещо за което във Формула 1 е създадена и се грижи цяла работна група. Новото й предложение е управляем елемент на задния спойлер със строго регламентиран начин на работа. По време на квалификациите пилотът ще го ползва свободно, а в състезанието само при условие, че настига преден пилот, зад който е на по-малко от секунда. Цялата работа ще се командва по електронен път, а връщането на елемента на място ще става автоматично при натискане на спирачния педал.
Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!