В научно-техническия център Вийет в Париж преди дни бе представен Cybergo, електрически автомобил, управляван без шофьор при пълна автономност. Това решение на футиристичния градски транспорт няма амбицията да замести изцяло превозните средства с двигател с вътрешно горене, но предлага алтернатива на бъдещето за придвижване в градски условия.
Основната идея е много проста: централните части на градовете да станат изцяло пешеходни зони, където замърсяването, причинявано от двигателите с вътрешно горене, да остане само спомен в миналото. А решението може да стане единствено с електрически превозни средства, напълно автономни, които да се движат и в пешеходните зони при пълно гарантиране на безопасността на хората. Пиер Лъофевр, изпълнителен директор на компанията Induct, представи пред френските медии материализирането на тази идея: Cybergo.
Автомобилът, наподобаващ голяма количка за голф, може да поеме 8 души и да се движи до 20 км/ч. A на скептиците, които реагираха веднага при вида на возилото и показателите на двигателя му, шефът на компанията отвърна, че най-важното в случая е технологията, а външният вид може да бъде всякакъв. А що се отнася до скоростта, сериозно изследване показва, че средната скорост на автомобилите в Париж е 10 км/ч.
Основната цел на Cybergo е да бъде допълнение към другите начини за придвижване на къси разстояния. Той е изключително подходящ за индустриални центрове, където персоналът осъществува интензивно вътрешно движение. Ще бъде особено подходящ за градските центрове, стига законодателството на дадена страна позволи движение на автомобили без намесата на човека. Но за движение в пешеходните зони не се изисква специален правилник. За първи път Cybergo ще бъде експериментиран в пешеходната част на френския град Лавал.
Всъщност Cybergo се движи напълно самостоятелно като отчита всички дадености на заобикалящата го среда благодарение на цяла армия от „рецептори” (пространствена лазерна телеметрия) и използване на GPS. Производителят предлага две версия на електромобила. Първата е оборудвана с батерии, които трябва да се зареждат на всеки 100 км преход, без да зависят от инфраструктурата. Втората версия разполага с кондензатори, които могат по-бързо да се зареждат чрез индукция, като спира за 30 сек върху полюс на електрически генератор, монтиран в земята. Таза версия предполага промени в инфраструктурата (монтиране на полюси на определени интервали от няколко километра), което ще позволи на двигателя да функционира 24 часа в денонощието.
Самата демонстрация включваше изминаване на 200 м по алеите на центъра Вийет и показа ефективността на системата по отношение на разпознаване на препятствия и следване на зададената посока.
Със сигурност Cybergo няма скоро да се появи масово в централните зони на много градове, но това е една идея, функционира и не изисква разработване. В крайна сметка това е начин на мислене и възможност да подобрим качеството си живот, твърдят специалистите.
There are no comments yet. Be the first one to express yourself!